Książki / rozdziały (Inst. SP)
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj Książki / rozdziały (Inst. SP) wg Temat "inkluzja"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Kobiety w tradycji kościołów chrześcijańskich – konteksty inkluzyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo – Humanistycznego w Siedlcach, 2015) Mędzelowski, TadeuszWażnym problemem dyskutowanym obecnie w Kościołach chrześcijańskich jest kwestia dopuszczenia kobiet do wyższych stanowisk kościelnych a tym samym równouprawnienie. Historycy chrześcijaństwa są zgodni co do tego, że przypisywana Jezusowi przez Ewangelie sympatia do kobiet oraz interesowanie się ich losem jak również deklaracja Pawła z Tarsu, że „wobec Boga wszyscy są równi” odnoszą się do czasów eschatologicznych i nie wpłynęły znacząco pomimo upływu wieków na zmianę pozycji kobiet w Kościołach chrześcijańskich. Artykuł jest próbą przedstawienia znaczenia i społecznej pozycji kobiety na przestrzeni wieków w Kościołach chrześcijańskich i próbą odpowiedzi na pytanie jakie względy zadecydowały o obecnej pozycji kobiet w Kościołach chrześcijańskich z uwzględnieniem rozważań biblijno – teologicznych oraz tradycji judeochrześcijańskiej. Artykuł prezentuje również stanowiska wybranych Kościołów i Związków Wyznaniowych wyrosłych z tradycji chrześcijańskiej do kobiet i funkcje jakie mogą w nich pełnić. Kościoły i Związki Wyznaniowe powinny sprzyjać równouprawnieniu kobiet i dążyć do prawnych i proceduralnych form inkluzji. Byłoby to korzystne dla pozytywnych przemian i integracji nie tylko wewnętrznej.Pozycja Kościoły i Związki Wyznaniowe w Polsce – a zagadnienie inkluzji społecznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 2014) Mędzelowski, TadeuszMniejszościowe Kościoły i Związki Wyznaniowe działające w Polsce są wyrazem zróżnicowania społeczeństwa. Głoszone przez nie systemy wartości stanowią przeciwwagę dla neoliberalizmu kierującego uwagę na wartości materialne, sukces, propagującego spryt życiowy oraz rywalizację. Wyznawcy mniejszościowych Kościołów i Związków Wyznaniowych - aczkolwiek ich poglądy są przemilczane - pełnią ważną rolę w umacnianiu demokracji w Polsce. Demokracja zespolona jest z rozdzieleniem prawa stanowionego oraz poglądów moralnych. Demokracja niesie ze sobą pluralizm światopoglądowy i wymaga neutralności światopoglądowej państwa. W Konstytucji nazywa się ona bezstronnością. Zasada równości, równych reguł dla wszystkich powinna być immanentną cechą demokratycznego sytemu społecznego, stosowaną w odniesieniu do wszystkich obszarów życia społecznego. Państwo nie powinno mieć charakteru ani świeckiego, ani wyznaniowego. Dzięki temu mniejszości, w tym mniejszości religijne, mają zagwarantowaną wolność. Większość rządząca powinna respektować oczekiwania grup mniejszościowych. Zróżnicowania kulturowe, w tym religijne, powinny być respektowane. Skoro uzasadnia się wartość demokracji jako ustroju pełniej niż inne zapewniającego wolność i równość wszystkich ludzi, więc płynie stąd nakaz szacunku dla mniejszościowych Kościołów i Związków Wyznaniowych. Państwo demokratyczne i społeczeństwo obywatelskie powinno sprzyjać dynamicznemu rozwojowi organizacyjno - prawnych i proceduralnych form inkluzji, co dotyczy również wyznawców rozmaitych Kościołów i Związków Wyznaniowych. Byłoby to korzystne dla pozytywnych przemian w integracji społeczeństwa, a także podniosłoby poziom jego edukacji i kultury obywatelskiej.Pozycja Wzajemne wykluczanie(Difin, 2015) Mędzelowski, TadeuszAutor artykułu szuka odpowiedzi na pytanie co jest powodem, że coraz częściej mamy do czynienia ze zjawiskiem wykluczenia zamiast inkluzji w obszarze działalności wyznaniowej w Polsce. Podkreśla, że w obszarze tej działalności zgodnie z Konstytucją państwo nie powinno w jakikolwiek sposób faworyzować określonej religii, światopoglądu czy filozofii. W związku z tym dla funkcjonariuszy państwowych pojęcie „pożądanych postaw religijnych” nie powinno mieć kluczowego znaczenia co jest treścią artykułu. Identyfikowanie się przedstawicieli władz państwowych z jedną religią czy wyznaniem jest wartościowaniem „pożądanych postaw religijnych” i prowadzi do marginalizowania pozostałych Kościołów czy Związków Wyznaniowych dopuszczając tym samym możliwość redukcji czy zwalczania postaw odmiennych od pożądanych. Artykuł 25 ust. 2 ustawy zasadniczej nakazuje władzom publicznym równe traktowanie wszystkich obywateli, bez względu na ich stosunek do religii czy przynależność bądź jej brak do jakiegokolwiek Kościoła czy Związku Wyznaniowego. Autor stawia też pytanie: Ile czasu potrzeba byśmy przestali błędnie utożsamiać wartości chrześcijańskie z wartościami ogólnoludzkimi i stali się wolni od uprzedzeń i kiedy procesy inkluzji doczekają się „relacji z prawdą”.