Książki / rozdziały (Inst. SP)
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj Książki / rozdziały (Inst. SP) wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 12 z 12
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Pacyfizm w wyznaniach religijnych(Warszawa : tCHu, doM wYdawniczy, 2009) Mędzelowski, TadeuszDo istoty pacyfizmu należy bezwarunkowa negacja wszystkich wojen i uznawanie pokoju za wartość najwyższą. Pacyfiści są przeciwni wszelkim przejawom przemocy, występują przeciwko karze śmierci oraz głoszą prawo do nieodbywania służby wojskowej. Artykuł omawia poglądy pacyfistyczne kilku wyznań wpisanych do Rejestru Kościołów i innych Związków Wyznaniowych w Polsce jak i działających na prawach stowarzyszeń. Autor podkreśla, że zachowanie pokoju jest pragnieniem wielu działających w Polsce Kościołów i Związków Wyznaniowych oraz niewielkich grup i jednostek nie uzasadniających swojego stanowiska argumentami religijnymi.Pozycja Stosunki wyznaniowe(Warszawa : tCHu doM wYdawniczy, 2009) Mędzelowski, TadeuszArtykuł omawia stosunki wyznaniowe w Polsce po 1989 roku. Autor podkreśla, że w państwie demokratycznym XXI wieku powinniśmy domagać się jednakowego traktowania wszystkich Kościołów i Związków Wyznaniowych wobec prawa. Ateiści, agnostycy i ludzie bezwyznaniowi powinni mieć gwarancje równe Kościołom czy Związkom Wyznaniowym. Prawo musi być tolerancyjne i uznawać wolności człowieka jego poglądy i obyczaje jako podstawową wartość. Artykuł omawia ustawę o systemie oświaty z 1991 roku, która zgodnie z konstytucyjnym nakazem równouprawnienia wyznań przyznała wszystkim legalnie działającym w Polsce Kościołom i Związkom Wyznaniowym uprawnienia do nauczania religii w szkołach. Równocześnie omawia ograniczenia w tym zakresie uzależniające nauczanie religii od liczby dzieci tego samego wyznania w danej klasie. Autor podkreśla, że prawo musi być tolerancyjne, a dla obywateli polskich znaczenie powinny mieć normy prawne zawarte w aktach prawa krajowego w ustawach oraz aktach wykonawczych.Pozycja Polityka polskich komunistów wobec socjalistów w latach 1947-1948 : przypadek krakowski [fragm. : wstęp, I rozdział, zakończenie, indeks](Polska Akademia Umiejętności, 2010) Skrzyński, TomaszPozycja Demokracja i niepospolite jednostki(Tarnów : Biblioteka Miejska ; Nowy Sącz : WSB-NLU, 2013) Mędzelowski, Tadeusz (red.); Szyszkowska, Maria (red.)Autorzy tej książki piszą o demokracji jako ustroju w którym dominuje to, co pospolite, przeciętne. Piszą także o wartości wybitnych jednostek, by wymienić ks. prof. Stanisława Mazierskiego, prof. Irenę Sławińską, twórców Uniwersytetów Ludowych, pisarzy i poetów, czy bohaterów literackich utworów Jana Stępnia. Został też między innymi podjęty problem dzisiejszego kryzysu, partii politycznych oraz własności spółdzielczej. Wracając do demokracji – w książce zostały uwyraźnione właściwości tego ustroju, które na ogół u nas się przemilcza. Mianowicie, rzeczywista demokracja zespolona jest nierozdzielnie ze społeczeństwem wieloświatopoglądowym oraz wielopartyjnym. Państwo nie powinno być ani świeckie czyli ateistyczne, ani wyznaniowe lecz neutralne światopoglądowo, co formalnie gwarantuje nasza Konstytucja. Należy jeszcze dodać, że w państwie demokratycznym rządzących obowiązuje szacunek do różnorodnych mniejszości oraz troska o poziom życia materialnego społeczeństwa. Własność prywatna powinna występować obok własności państwowej oraz własności spółdzielczej, której tradycje mają korzenie w Polsce międzywojennej, by wymienić jako przykład teorię Edwarda Abramowskiego, mistrza Stefana Żeromskiego.Pozycja Mniejszości religijne w Polsce po 1989 roku w ujęciu filozofii polityki(Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis Univeristy z siedzibą w Nowym Sączu, 2013) Mędzelowski, TadeuszAutor stara się odpowiedzieć na pytanie czy ustrój demokratyczny w Polsce gwarantuje pluralizm światopoglądowy społeczeństwa, a ściślej - czy gwarantuje rzeczywistą wolność mniejszościom religijnym. Sytuacja mniejszości religijnych w Polsce jest rozważana z punktu widzenia filozofii polityki. Obecnie do Rejestru Kościołów i innych Związków wyznaniowych jest wpisane 157 wyznań, w związku z czym omówione zostały poglądy oraz sytuacja nie wszystkich wyznań mniejszościowych. Książka została napisana w oparciu o metodę systematyczną. Charakteryzuje ją analiza poglądów niezależnie od ich genezy historycznej i uwarunkowań w jakich powstawały i funkcjonowały. Celem publikacji jest przybliżenie poglądów Kościołów i Związków Wyznaniowych mających znaczenie z punktu widzenia filozofii polityki. Rozważana tu jest sytuacja mniejszości religijnych w Polsce po 1989 roku, a więc w warunkach gwarantowanej konstytucyjnie wolności światopoglądowej w państwie. Autor stara się wykazać, że litera prawa deklarująca wolność religijną, to za mało, by stała się ona faktem. Niezbędna jest zmiana świadomości ogółu społeczeństwa do czego może doprowadzić właściwa edukacja zaszczepiająca szacunek dla każdego człowieka niezależnie od jego stanu majątkowego, wykształcenia i światopoglądu. Człowiek powinien być traktowany jako cel sam w sobie, a nigdy tylko jako środek nawet do najbardziej wzniosłego celu. W książce została nakreślona rzeczywista sytuacja mniejszości religijnych w naszym państwie oraz zostało zarysowane stanowisko określające rzeczywistość jaką ona być powinna.Pozycja Wpływ religijnych inspiracji na efekty pracy na przykładzie wybranych mniejszości wyznaniowych(Wydawnictwo "Scriptum" Tomasz Sekunda, 2014) Mędzelowski, TadeuszKościoły i Związki Wyznaniowe zalecają szereg etycznych standardów, które wyznawca powinien urzeczywistniać w swoim codziennym życiu. Zasady te powinny być skuteczne, a nade wszystko stosowane jako dominujący system odniesienia normatywnego. Rodzi się pytanie czy i jak wyznawcy poszczególnych Kościołów i Związków Wyznaniowych przyjmują i realizują w życiu codziennym moralne i etyczne standardy wyznaczone przez swoje Związki Wyznaniowe? Jakie znaczenie mają te zalecenia w takich sferach życia jak polityka, wychowanie, rodzina czy praca? I wreszcie w jakich dziedzinach życia występuje największa rozpiętość między oczekiwaniami i zaleceniami ze strony Związków Wyznaniowych a postawami jego członków. Oddziaływanie poszczególnych Kościołów i Związków Wyznaniowych jest jednym z czynników określających postawy wobec stosunku do pracy. W artykule staram się wykazać jakie oczekiwania w stosunku do swoich członków względem pracy mają Kościół Ewangelicko – Reformowany, Kościół Ewangelicko – Metodystyczny, Kościół Ewangelicko – Augsburski, Kościół Chrześcijan Baptystów, Świadkowie Jehowy, Buddyści, Muzułmanie i Wyznawcy Wiary Bahai, a także stawiam pytanie, które zalecenia w tym względzie i dlaczego poddawane są przez członków poszczególnych wyznań weryfikacji.Pozycja Kościoły i Związki Wyznaniowe w Polsce – a zagadnienie inkluzji społecznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 2014) Mędzelowski, TadeuszMniejszościowe Kościoły i Związki Wyznaniowe działające w Polsce są wyrazem zróżnicowania społeczeństwa. Głoszone przez nie systemy wartości stanowią przeciwwagę dla neoliberalizmu kierującego uwagę na wartości materialne, sukces, propagującego spryt życiowy oraz rywalizację. Wyznawcy mniejszościowych Kościołów i Związków Wyznaniowych - aczkolwiek ich poglądy są przemilczane - pełnią ważną rolę w umacnianiu demokracji w Polsce. Demokracja zespolona jest z rozdzieleniem prawa stanowionego oraz poglądów moralnych. Demokracja niesie ze sobą pluralizm światopoglądowy i wymaga neutralności światopoglądowej państwa. W Konstytucji nazywa się ona bezstronnością. Zasada równości, równych reguł dla wszystkich powinna być immanentną cechą demokratycznego sytemu społecznego, stosowaną w odniesieniu do wszystkich obszarów życia społecznego. Państwo nie powinno mieć charakteru ani świeckiego, ani wyznaniowego. Dzięki temu mniejszości, w tym mniejszości religijne, mają zagwarantowaną wolność. Większość rządząca powinna respektować oczekiwania grup mniejszościowych. Zróżnicowania kulturowe, w tym religijne, powinny być respektowane. Skoro uzasadnia się wartość demokracji jako ustroju pełniej niż inne zapewniającego wolność i równość wszystkich ludzi, więc płynie stąd nakaz szacunku dla mniejszościowych Kościołów i Związków Wyznaniowych. Państwo demokratyczne i społeczeństwo obywatelskie powinno sprzyjać dynamicznemu rozwojowi organizacyjno - prawnych i proceduralnych form inkluzji, co dotyczy również wyznawców rozmaitych Kościołów i Związków Wyznaniowych. Byłoby to korzystne dla pozytywnych przemian w integracji społeczeństwa, a także podniosłoby poziom jego edukacji i kultury obywatelskiej.Pozycja Wzajemne wykluczanie(Difin, 2015) Mędzelowski, TadeuszAutor artykułu szuka odpowiedzi na pytanie co jest powodem, że coraz częściej mamy do czynienia ze zjawiskiem wykluczenia zamiast inkluzji w obszarze działalności wyznaniowej w Polsce. Podkreśla, że w obszarze tej działalności zgodnie z Konstytucją państwo nie powinno w jakikolwiek sposób faworyzować określonej religii, światopoglądu czy filozofii. W związku z tym dla funkcjonariuszy państwowych pojęcie „pożądanych postaw religijnych” nie powinno mieć kluczowego znaczenia co jest treścią artykułu. Identyfikowanie się przedstawicieli władz państwowych z jedną religią czy wyznaniem jest wartościowaniem „pożądanych postaw religijnych” i prowadzi do marginalizowania pozostałych Kościołów czy Związków Wyznaniowych dopuszczając tym samym możliwość redukcji czy zwalczania postaw odmiennych od pożądanych. Artykuł 25 ust. 2 ustawy zasadniczej nakazuje władzom publicznym równe traktowanie wszystkich obywateli, bez względu na ich stosunek do religii czy przynależność bądź jej brak do jakiegokolwiek Kościoła czy Związku Wyznaniowego. Autor stawia też pytanie: Ile czasu potrzeba byśmy przestali błędnie utożsamiać wartości chrześcijańskie z wartościami ogólnoludzkimi i stali się wolni od uprzedzeń i kiedy procesy inkluzji doczekają się „relacji z prawdą”.Pozycja Ideał braterstwa ludzkości w wybranych poglądach religijnych(Kresowa Agencja Wydawnicza, 2015) Mędzelowski, TadeuszPozycja Kobiety w tradycji kościołów chrześcijańskich – konteksty inkluzyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo – Humanistycznego w Siedlcach, 2015) Mędzelowski, TadeuszWażnym problemem dyskutowanym obecnie w Kościołach chrześcijańskich jest kwestia dopuszczenia kobiet do wyższych stanowisk kościelnych a tym samym równouprawnienie. Historycy chrześcijaństwa są zgodni co do tego, że przypisywana Jezusowi przez Ewangelie sympatia do kobiet oraz interesowanie się ich losem jak również deklaracja Pawła z Tarsu, że „wobec Boga wszyscy są równi” odnoszą się do czasów eschatologicznych i nie wpłynęły znacząco pomimo upływu wieków na zmianę pozycji kobiet w Kościołach chrześcijańskich. Artykuł jest próbą przedstawienia znaczenia i społecznej pozycji kobiety na przestrzeni wieków w Kościołach chrześcijańskich i próbą odpowiedzi na pytanie jakie względy zadecydowały o obecnej pozycji kobiet w Kościołach chrześcijańskich z uwzględnieniem rozważań biblijno – teologicznych oraz tradycji judeochrześcijańskiej. Artykuł prezentuje również stanowiska wybranych Kościołów i Związków Wyznaniowych wyrosłych z tradycji chrześcijańskiej do kobiet i funkcje jakie mogą w nich pełnić. Kościoły i Związki Wyznaniowe powinny sprzyjać równouprawnieniu kobiet i dążyć do prawnych i proceduralnych form inkluzji. Byłoby to korzystne dla pozytywnych przemian i integracji nie tylko wewnętrznej.Pozycja Braterstwo i pacyfizm w działalności Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu(Białystok : Kresowa Agencja Wydawnicza, 2016) Mędzelowski, TadeuszMiędzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu łączy edukację o Auschwitz i Holokauście z nauczaniem o prawach człowieka. Jest miejscem gdzie młodzi ludzie z całego świata mogą otwarcie rozmawiać o trudnej przeszłości i dyskutować o wyzwaniach dnia codziennego. Działalność programowa Domu Spotkań jest następstwem wieloletnich doświadczeń działalności Akcji Znaków Pokuty z polskimi muzeami pamięci i innymi instytucjami zaangażowanymi w upamiętnianie i wychowanie dla pokoju. Pojednanie jest jednym z fundamentów pokojowego współistnienia państw i narodów. Można stąd wysnuć wniosek, że akt te jest w dużej mierze kwestią narodową. Zbrodnię i winę muszą „przepracować ” w swoich umysłach, sercach i sumieniach poszczególne kraje i społeczeństwa budując swoje relacje z innymi. Pokonanie drogi w kierunku pojednania wymaga czasu. Często nie wystarcza go jednemu pokoleniu. Działalność Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu świadczy o tym, że drogę tę przejść można i warto. Artykuł zawiera refleksje nad pojęciami, wolność, wyzwolenie, przebaczenie, pojednanie. Wskazuje jak istotne są idee braterstwa i pacyfizmu w działalności Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu.Pozycja Prospects for the east-west civilizational convergence: confucian tradition democracy in the Republic of Korea(Coretex CZ SE, 2021) Kistersky, Leonid L.; Marmazov, Vasyl Ye.; Piliaiev, Igor S.This monograph presents a comprehensive study of the phenomenon of traditional Confucian democracy – from the ontological foundations to the case study of its historical and cultural specifics, socio-economic and political dynamics in the Republic of Korea – in the context of realizing prospects for bridging the historically and axiologically conditioned dichotomy of East and West. This monograph also explains to what extent the values, customs and traditions of the Republic Korea are Confucian and discusses how this is relevant to the democratic practice and amazing success of multifaceted modernization in the Republic of Korea. By analyzing an impressive array of scholarly works on the ease or difficulty of integrating Western democracy with a Confucian outlook, the authors examine the prospects for such integration going forward. The monograph outlines po ssibilities for transition countries, like Ukraine, to make use of the experience of the Republic of Korea and other “Confucian Tigers” for a catch-up economi c and political modernization. The monograph is intended for the academic community and all others interested in the impact of Confucianism on contemporary globalization.