Prace dyplomowe 2000-2008/Diploma Theses 2000-2008
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj Prace dyplomowe 2000-2008/Diploma Theses 2000-2008 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 3124
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Zarządzanie portfelem papierów wartościowych w oparciu o teorię Kalendarza Spiralnego Carolana(2000) Magusiak Agnieszka; Urbański, StanisławNa początku 1991 roku, w ramach działań mających na celu transformację polskiej gospodarki, reaktywowano Warszawską Giełdę Papierów Wartościowych. Przez ostatnie niemal dziesięć lat, inwestorzy mieli okazję poznać co oznacza gorączka zakupów i długotrwała bessa. Niektórzy zdążyli zarobić na obrocie papierami wartościowymi spory majątek, inni równie dużo stracić. Systematycznie rośnie ilość spółek i kapitalizacja całego rynku. Zachodnie instytucje ratingowe przydzielają WGPW coraz wyższe oceny. Ceny wydają się prawidłowo reagować na sygnały napływające zarówno ze spółek, gospodarki jak i ze świata. Przybywa funduszy powierniczych, które deklarują szansę na wysokie zyski. Na początku 1999 roku, w związku z reformą systemu emerytalnego, powstały Otwarte Fundusze Inwestycyjne, które sporą część składek inwestują na giełdzie. Zarówno one jak i fundusze powiernicze, z którymi są często związane, deklarują długookresową stopę zwrotu na poziomie 5-10% rocznie. Ogromne zmiany cen akcji, które na giełdzie mogą zajść w ciągu tygodnia, motywują inwestorów do poszukiwania wciąż nowych metod gwarantujących sukces. Przed takim wyzwaniem stanął również Christopher Carolan. Po wieloletnich badaniach nad wpływem faz Księżyca na zachowanie inwestorów, opracował Kalendarz Spiralny. Teoria Carolana, wykorzystująca miesiące synodyczne do konstrukcji dat zmiany trendu, budzi powszechne kontrowersje. Celem niniejszej pracy było przybliżenie koncepcji kalendarza spiralnego, a następnie zbadanie skuteczności teorii w przypadku zastosowania jej na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.Pozycja Wprowadzenie nowego produktu na rynek polski na przykładzie Mercedesa Klasy A(2000) Chmiel Monika; Pocztowski, AleksyCelem pracy jest analiza procesu wprowadzania nowego produktu na rynek oraz potrzeby rozwoju produktów ze względu na rozwój rynku motoryzacyjnego i wzrost oczekiwań nabywców. Przybliżono tematykę związaną z pojęciem nowego produktu oraz problematykę działań związanych z wprowadzaniem produktu na rynek. Przedstawiono koncepcję poszczególnych elementów marketingu mix. Dokonano opisu produktu na tle rozwoju rynku samochodowego z uwzględnieniem opisu segmentu, do którego należy oraz przedstawiono działalność, strategię i asortyment firmy. Przedstawiono analizę potrzeb rynku oraz wybór rynku docelowego przeprowadzony przez firmę przed wprowadzeniem produktu na rynek. Zaprezentowano strategię marketingową stosowaną przez firmę i dokonano próby oceny prowadzonych przez firmę działań marketingowych.Pozycja Koncepcja biznes planu uruchomienia wyparki do produkcji pasz w Spółce Akcyjnej "Prodrol" w Bogdańczowicach(2000) Kuś Katarzyna; Kozina, AndrzejCelem głównym pracy było: Opracowanie koncepcji biznes planu, czyli szczegółowego przeanalizowania dotychczasowej i perspektywicznej działalności spółki PRODROL S.A. w Bogdańczowicach.Cele szczegółowe to: analiza spółki PRODROL pod katem: profilu i zakresu działalności, sfery technicznej, sfery marketingowej, sfery finansowej. W pracy postawiono nastepujace hipotezy: 1.Proces przygotowania biznes planu oraz myśl włożona w tę pracę, zmusza do obiektywnego, krytycznego, pozbawionego emocji, kompleksowego spojrzenia na przedsięwzięcie gospodarcze 2.Produkt gotowy- biznes plan- jest narzędziem operacyjnym, które w przypadku odpowiedniego zastosowania, pomoże zarządzać firmą i zapewnić jej sukces 3.Gotowy biznes plan jest źródłem informacji dla innych osób i stanowi podstawę do opracowania ewentualnej propozycji finansowej Procesu nie da się przecenić. Zajmując obiektywne stanowisko w ocenie, naszej proponowanej działalności, możemy dostrzec punkty słabe i mocne, precyzyjnie określić potrzeby, które moglibyśmy inaczej przeoczyć, zauważyć we wczesnym etapie możliwości i w optymalny sposób zaplanować osiągnięcie naszych celów. Biznes plan pomoże nam uniknąć rozpoczęcia działalności, która jest z góry skazana na porażkę. Biznes plan stanowi źródło informacji dla innych osób - szczególnie dla inwestorów lub kredytodawców. Kompleksowy plan, można szybko przekształcić w kompletną propozycję finansowania, która spełni wymagania większości kredytodawców.Pozycja Rozpad Związku Sowieckiego przyczyny wewnęczne i spory o ich znaczenie(2000) Skrobot Magdalena; Nowak, AndrzejZwiązek Sowiecki towarzyszył światu przez ponad siedemdziesiąt lat. Jak na państwo nie był to wprawdzie okres długi, ale jakże w tym przypadku pamiętny. Zarówno utworzenie tego totalitarnego państwa na rozległych obszarach Eurazji, jak i jego rozpad stały się jednymi z najważniejszych wydarzeń nie tylko XX wieku, ale w ogóle dziejów nowożytnych. Od początku swego istnienia Związek Sowiecki wzbudzał przeróżne emocje – niepokój, zdziwienie, strach, podziw, zachwyt, nienawiść. Dla zachodniego świata był nie tylko przedmiotem żywego zainteresowania, stanowił także wyzwanie militarne, ekonomiczne, polityczne i intelektualne. Niezależnie od żywionych wobec niego, pozytywnych czy negatywnych, uczuć, nikt nie pozostawał obojętnym. Jednak niewielu przypuszczało, że temu potężnemu imperium pozostawało tak niewiele życia. Generalnie jego rozpad był dla świata niemałym zaskoczeniem. Nawet i sowietolodzy mieli problem z wytłumaczeniem tego zjawiska, a przecież upadek Związku Sowieckiego nie był dziełem przypadku. Dzisiaj Związek Sowiecki należy już do dość odległej i, miejmy nadzieję, bezpowrotnej przeszłości. Na jego temat napisano już bardzo wiele; dogłębnie zanalizowane też zostały przyczyny jego upadku, a chaotyczna wiedza uporządkowana i usystematyzowana. W oparciu o tę właśnie wiedzę powstała niniejsza praca. Jej celem jest przedstawienie wewnętrznych przyczyn rozpadu Związku Sowieckiego w ujęciu różnych osób – i badaczy zachodnich, obserwatorów z zewnątrz, i tych, którzy byli naocznymi świadkami tego, co działo się w tymże państwie i w komunistycznym świecie.Pozycja Diagnoza kultury organizacyjnej firmy GFK Polonia pod kątem jej oddziaływania na efektywność pracy menedżerów(2000) Kozielec Anna; Mesjasz, CzesławCelem pracy jest diagnoza kultury organizacyjnej firmy GFK Polonia pod kątem jej oddziaływania na efektywność pracy menedżerów. Przedstawiono znaczenie kultury organizacyjnej w zarządzaniu oraz wskazano wpływ kultury organizacyjnej na działania menedżera. Dokonano identyfikacji kultury organizacyjnej firmy GfK Polonia oraz opisano oddziaływanie kultury organizacyjnej firmy GfK Polonia na pracę menedżerówPozycja Możliwości zabezpieczania portfela akcji inwestora globalnego działającego na polskim rynku(2000) Głowa Marek; Dzieża, JerzyDokonujący się rozwój gospodarczy Polski ściśle związany jest z rozwojem rynku instrumentów finansowych. Pojawiające się nowe instrumenty, zwiększają możliwości inwestycyjne, a także umożliwiają coraz sprawniejsze zarządzanie ryzykiem. Powodem ich pojawienia się, było zwiększenie atrakcyjności inwestowania na polskim rynku dla zagranicznych inwestorów, powstanie funduszy inwestycyjnych, a w ostatnim czasie, także funduszy emerytalnych. Ponadto rywalizacja giełd ma również niemałe znaczenie dla obrotu takimi instrumentami. Przykładem jest analizowane w niniejszej pracy kontrakty futures na WIG20 i PTX. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się fundusze indeksowe. Pierwszy taki fundusz powstał w Polsce w 1997 roku, jako replika indeksu WIG. Zarządzający takimi funduszami muszą dostosować się do wielu ograniczeń nakładanych przez prawo. Nie jest możliwe dokładne odzwierciedlenie składu indeksu w portfelu funduszu. Innym ograniczeniem jest procentowy udział jednego waloru w portfelu. W celu uzyskania maksymalnej zgodności z indeksem, zarządzający ma możliwość wykorzystania transakcji terminowych. Jednak zasadniczą rolą tych transakcji jest zarządzanie ryzykiem portfela. Fundusze indeksowe mogą opierać się na indeksach notowanych na giełdzie, jak też tworzonych przez instytucje finansowe, np. Morgan Stanley Capital International (MSCI). Celem tej pracy jest zaprezentowanie skuteczności zabezpieczenia przed ryzykiem zmiany cen portfela MSCI Poland. W strategii tej są wykorzystane kontrakty terminowe futures na WIG20 i PTX. Praca ta przedstawia zasady tworzenia indeksów WIG20, PTX oraz konstrukcję składu portfela MSCI Poland. Dokonane jest również porównanie kontraktów terminowych WIG20 i PTX.Pozycja Proces restrukturyzacji instytucji w sektorze ochrony zdrowia(2000) Jakubowski Maciej; Pocztowski, AleksyAspekt wprowadzania zmian nie dotyczy wyłącznie przedsiębiorstw znajdujących się w złej kondycji, lecz również przedsiębiorstw sprawnie funkcjonujących. Ze względu na to, że nowe warunki gospodarowania cechuję duża zmienność, niepewność działania należy przypuszczać, że tempo wprowadzania zmian będzie wzrastać. Szczególne znaczenie stanowi odpowiednia edukacja nie tylko kierowników, lecz również pracowników co do konieczności ustawicznego wprowadzania zmian w przedsiębiorstwach oraz o metodycznych aspektach ich przygotowania i realizacji. Celem niniejszej pracy jest analiza procesu restrukturyzacji instytucji w sektorze ochrony zdrowia na przykładzie Zakładu Opieki Zdrowotnej – Zakładu Samodzielnego w Limanowej.Pozycja Analiza strategii marketingowej banku na przykładzie Banku Przemysłowo-Handlowego S.A.(2000) Minicka Wioletta; Łyszczarz, HalinaCelem pracy jest prezentacja analizy strategii marketingowej banku na przykładzie Banku Przemysłowo-Handlowego S.A. Przedstawiono koncepcje marketingu w powiązaniu z różnymi podejściami do definiowania marketingu, elementów systemu marketingu oraz pełnionych funkcji. Opisano strategię marketingową i wyszczególniono czynniki determinujące proces powstawania strategii marketingowych oraz kryteria ich podziału. Przedstawiono strategię marketingową usług bankowych, ewolucję marketingu bankowego, elementy strategii marketingowej oraz omówiono kryteria segmentacji rynku, jego marketingowe otoczenie, badania marketingowe i ich wpływ na decyzję banków. Przedstawiono historię powstania Banku Przemysłwo-Handlowego S.A., jego strukturę oraz świadczone usługi. Zidentyfikowano strategię marketingową Banku Przemysłowo-Handlowego S.A. ukierunkowaną na klienta detalicznego oraz dokonano analizy pozycji Banku w rankingach z bankami konkurencyjnymi.Pozycja Analiza efektywności fuzji na przykładzie BRE Banku S.A i Banku Handlowego w Warszawie S.A(2000) Sobków Paweł; Kozina, AndrzejCelem pracy jest analiza efektywności fuzji na przykładzie BRE Banku S.A i Banku Handlowego w Warszawie S.A. Opisano istotę i motywy fuzji i przejęć przedsiębiorstw oraz analizę kandydata do nabycia wraz z analizą strategiczną i analizą zdolności kandydata do generowania zysku. Przedstawiono analizę opłacalności nabycia, maksymalizację wartości przedsiębiorstwa, kryteria opłacalności nabycia oraz kluczowe elementy wyceny przedsiębiorstwa. Scharakteryzowano Bank Handlowy w Warszawie S.A. i BRE Bank S.A. Opisano genezę połączenia obydwu banków, korzyści z tego wynikające oraz warunki połączenia. Zaprezentowano wybrane prognozy nowopowstałego Banku Handlowego dotyczące m.in. zysku netto, oszczędności kosztów, zmianie stosunku zysku do wariantu działalności samodzielnej, porównano kursy rynkowe akcji oraz opisano przyczyny zawieszenia fuzji obu banków.Pozycja Gwarantowana Lokata Inwestycyjna. Instrument inwestycyjny wykorzystujący opcje azjatyckie(2000) Tyksiński Rafał; Kobak, PiotrW obecnym czasie coraz więcej inwestorów oraz osób prywatnych jest zainteresowanych lokowaniem wolnych środków pieniężnych w różnego rodzaju instrumenty finansowe. Różnego rodzaju inwestycje związane są z różnym ryzykiem jak i stopą zwrotu. W przypadku inwestycji w akcje lub opcje mamy do czynienia z potencjalnie dużą możliwością zysku, ale również ryzyko, że stracimy jest dość duże. Drugą możliwością jest terminowa lokata bankowa lub zakup obligacji skarbowych. W tym przypadku ryzyko jest wyeliminowane zupełnie, ale również zwrot jest stosunkowo niewielki. Inną możliwością jest zakup jednostek uczestnictwa w funduszu powierniczym. W tym wypadku ryzyko jest w pewnym stopniu ograniczone, ale zysk z tej inwestycji jest też ograniczony ze względu na duże koszty związane z prowadzeniem funduszu. Ponadto nie wiemy dokładnie jak inwestowane są nasze pieniądze. Na świecie oferowane są instrumenty, które pozwalają ograniczyć ryzyko i dają możliwość dużych zwrotów. Przykładem może być angielski Bank Barclays, który oferował Gwarantowane Bony Oszczędnościowe. Zwrot z Bonów uzależniony był od zmian indeksu FT-SE 100, a zwrot zainwestowanych kwoty był zagwarantowany nawet w przypadku spadku wartości indeksu. Celem niniejszej pracy jest dostosowanie takiego instrumentu do warunków polskiego rynku i analiza jego rentowności i atrakcyjności. Instrument ten oparty będzie na opcjach azjatyckich. Jak już wcześniej wspomniałem opcje postrzegane były zawsze jako instrument spekulacyjny, na którym możemy bardzo dużo zarobić jak i stracić. Następnie, w drugiej kolejności doceniono opcje jako instrument pozwalający zabezpieczyć przyszłe przepływy pieniężne przedsiębiorstwa przed zmianami na rynku, np. ryzyko zmiany kursu walutowego, stopy procentowej lub ceny akcji. W niniejszym opracowaniu zaprezentuję możliwość wykorzystania opcji jako instrumentu inwestycyjnego.Pozycja Reklama w Internecie. Wybrane zagadnienia promocji on-line(2000) Citak Tomasz; Rawski, MarekCelem tej pracy jest przedstawienie możliwości reklamowych Internetu. Przedstawiono historię Internetu, scharakteryzowano jego użytkowników oraz opisano zasady i techniczne aspekty działania Internetu. Zaprezentowano formy promocji spotykane w Internecie, omówiono jej cechy charakterystyczne oraz różnice pomiędzy reklamą tradycyjną. Podano stosowane metody mierzenia skuteczności reklamy on-line oraz sposoby jej umieszczania w media-planach kampanii reklamowych. Przedstawiono analizę wybranych kampanii reklamowych przeprowadzonych w InterneciePozycja Metody oceny i źródła finansowania zakupów inwestycyjnych w małych firmach(2000) Śreniawski Zbigniew; Wdowiak, WojciechCelem pracy jest prezentacja metod oceny i źródła finansowania zakupów inwestycyjnych w małych firmach. Zaprezentowano pojęcie zakupów inwestycyjnych w świetle przepisów podatkowych i rachunkowości. Przedstawiono sposoby ewidencji inwestycji zarówno w firmach prowadzących księgowość uproszczoną, jak i dużych jednostkach prowadzących księgi handlowe. Omówiono zagadnienia związane z podatkiem od towarów i usług w aspekcie inwestycji. Przedstawiono sposoby opracowania planów inwestycyjnych oraz strukturę zakupów inwestycyjnych. Zaprezentowano źródła finansowania zakupów inwestycyjnych w małych firmach. Dokonano analizy porównawczej poszczególnych źródeł finansowania oraz przedstawiono metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.Pozycja Gospodarcze i społeczne funkcje podatków w polskim prawie podatkowym(2000) Główczyk Wioletta; Mendys, KazimieraNiniejsza praca poświęcona jest analizie podatków funkcjonujących w polskim systemie podatkowym a w szczególności celem jest ukazanie gospodarczych i społecznych funkcji podatków, które są podstawą poszukiwań optymalnego systemu podatkowego.Pozycja Status uchodźcy w świetle prawa międzynarodowego i prawa polskiego(2000) Lewek Anna; Dynia, ElżbietaOd zarania dziejów ludzie przemieszczali się w różne miejsca na Ziemi, uciekając przed przemocą, wojnami, szukając schronienia, a przede wszystkim traktowania na równi z poszanowaniem praw godności człowieka. Pod koniec XX wieku problemy te nabrały szczególnego wymiaru jako że, wskutek eskalacji różnych konfliktów, zwiększyła się liczba uchodźców na świecie. Na początku lat dziewięćdziesiątych problem uchodźstwa dość szczególnie dotknął Polskę. Wcześniej, wskutek sytuacji politycznej jaka panowała w naszym państwie, nie była ona krajem, który przyjmował zbyt wielu uchodźców. W związku ze zmienionymi uwarunkowaniami politycznymi w 1991 Polska stała się stroną Konwencji o statusie uchodźców z 1951r. W roku 1997 sformułowano nową ustawę o cudzoziemcach regulującą przede wszystkim kwestię nabywania statusu uchodźcy w naszym kraju. Celem niniejszej pracy jest scharakteryzowanie sytuacji uchodźcy w świetle prawa międzynarodowego jak i prawa polskiego.Pozycja Kształtowanie strategii rozwoju organizacji na przykładzie David S. Smith Packaging Poland S.A(2000) Wijata Sylwia; Piekarz, HalinaCelem niniejszej pracy było ukazanie procesu kształtowania i wdrażania strategii rozwoju firmy oraz zmian organizacyjnych jakie on wywołuje. Proces ten został przedstawiony na przykładzie David S. Smith Packaging Poland S.A., gdzie potrzeba zmian kierunków strategicznych była wynikiem zarówno przekształceń własnościowych, jak i nowych tendencji na rynku opakowań. Badania empiryczne były prowadzone w miesiącach: marzec – czerwiec 2000 roku. Rozważania zostały poświęcone głównie Wydziałowi Tektury Falistej i Opakowań Zbiorczych (P1) oraz Wydziałowi Opakowań Jednostkowych (P2), które generują największe obroty firmy (odpowiednio 70% i 20%).Pozycja Analiza stylów przywództwa w małej i dużej firmie na przykładzie Telekomunikacji Polskiej S.A. ZT w Nowym Sączu i Paramu S.C. w Nowym Sączu(2000) Salwa Agnieszka; Kozina, AndrzejPrzedmiotem badań jest Telekomunikacja Polska S.A. Zarząd Terenowy w Nowym Sączu. TP S.A. to monopolistyczna firma telekomunikacyjna, posiadająca 408 jednostek organizacyjnych, w tym 103 jednostki ze statusem pracodawcy. W ramach struktury organizacyjnej TP S.A. funkcjonuje podział terytorialny na 10 okręgów w ramach których funkcjonują jednostki świadczące bezpośrednio usługi i prowadzące działalność eksploatacyjną oraz jednostki wspierające działalność podstawową. System zarządzania jest scentralizowany. Obecnie TP S.A. przejdzie największą, z zastosowanych, restrukturyzację, które bezpośrednio dotyczyć będzie systemu zarządzania. Drugą badaną firmą jest Param S.C. w Nowym Sączu zajmująca się działalnością poligraficzna-wydawniczą. Jest to stosunkowo niewielka firma, bo licząca zaledwie 26 osób. Param stanowi klasyczny przykład rozwijającej się organizacji, w której pojawia się problem delegowania uprawnień. System zarządzania jest podporządkowany właścicielom i ich preferencjom. Celowo zostały wybrane firmy duża i mała aby porównać rangę ważności przywództwa w obydwu przypadkach oraz wskazać potrzebę przywódczych postaw zarządzających w procesie kierowania firmami. Celem ogólnym pracy jest identyfikacja stylu przywództwa w badanych firmach i odniesienie go do warunków w jakich zarządzający działają. Hipoteza pracy brzmi: obecnie panuje kryzys przywództwa. Obserwując współczesne style zarządzania zauważyć można, że panuje kryzys przywództwa, polegający na niedostosowywaniu się do zmieniających się standardów. W Polsce nie ma tradycji przywództwa i często zarządzanie traktowane jest jako przywilej, który jeżeli się ma, można dowolnie wykorzystać. Dyrektorzy rozwijających się firm często zapominają o delegowaniu uprawnień, inwestowaniu w kapitał ludzki i kształtowaniu postaw kierowniczych. Te ostatnie bywają tłumione z obawy przed utratę władzy. Pracownicy pozbawiani są szansy wykonania tego, czego się od nich wymaga, ponieważ przywódcy nie umożliwiają swoim podwładnym wykorzystania wszystkich ich możliwości.Pozycja Kształtowanie polityki rozwoju regionalnego w Polsce w aspekcie przystąpienia do Unii Europejskiej na przykładzie regionu małopolski(2000) Tabor Anita; Łyszczarz, HalinaZróżnicowanie rozwojowe oraz jego negatywne konsekwencje występujące na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej i społecznej są bezpośrednią przyczyną zainteresowania polityką regionalną. Przystępujące do Unii Europejskiej państwa wykazywały duże dysproporcje w rozwoju gospodarczym, co stanowiło istotna przeszkodę w procesie integracyjnym. Aby temu zapobiec polityka rozwoju regionalnego miała na celu redukcję zróżnicowań rozwojowych między różnymi regionami oraz wspólne zarządzanie wszelkimi funduszami, których zadaniem było wspieranie tej polityki. Polska ubiegając się o członkostwo w Unii Europejskiej musiała również takową politykę zacząć prowadzić powołując do życia różnego rodzaju organizacje wspierane środkami z funduszy oraz dostosowując zadania i kompetencje do wymogów unijnych. Termin „polityka regionalna” jest ostatnio coraz częściej używany, nie jest jednak rozumiany jednoznacznie. Autorka podejmuje temat celem bliższego zaprezentowania zagadnień polityki regionalnej a szczególnie aspektów tejże polityki odnoszącej się do rozwoju regionów, w tym też Małopolski.Pozycja Wpływ działań marketingowych na procesy rynku turystycznego(2000) Kowalska Renata; Rawski, MarekJednym z celów pracy magisterskiej jest praktyczno - teoretyczna analiza rynku i produktu turystycznego oraz próba segmentacji rynku turystycznego na przykładzie Słowackiego Kurortu Bardejovske Kupele. Po analizie teoretycznej na temat rynku, produktu turystycznego oraz segmentacji rynku turystycznego, dokonano oceny atrakcyjności Słowacji jako rynku turystycznego. Jako przykładowy element tego rynku przedstawiono uzdrowisko Bardejovske Kupele. Głównym celem pracy jest pokazanie rynku turystycznego Słowacji, która jest bardzo atrakcyjnym miejscem wypoczynkowym i rekreacyjnym dla turystów, także z Polski. Słowacja ma piękne góry, jeziora i parki narodowe oraz dobrze rozbudowaną infrastrukturę, która jest niezbędna dla funkcjonowania rynku turystycznego. W empirycznej części pracy przeprowadzono analizę tych polskich biur podróży, które przysyłają klientów z Polski, a także bariery wejścia na Polski rynek.Pozycja Wybrane metody zarządzania jakością na przykładzie firmy VALVEX S.A.(2000) Makowski Krzysztof; Wdowiak, WojciechGłówne kierunki badań niniejszej pracy będą zmierzać od ogólnych teorii i założeń, do jednego z elementarnych aspektów zarządzania jakością, a mianowicie kontroli w produkcji. Wiele opracowań z tej dziedziny zawiera podstawowe teorie i abstrakcyjne przykłady, tymczasem jakość teorii sprawdza się przy wprowadzaniu w praktykę. Taki też jest cel tego opracowania. Co więcej zawiera pewną kombinację instrumentów zarządzania jakością, dobranych do specyfiki organizacji. Praca jest kierowana do środowiska, które zainteresowane jest problemami jakości oraz praktyką w tym względzie. Myślą przewodnią jest przedstawienie dziedziny i jej instrumentów oraz ukazanie, że nie są one trudne do zastosowania, a ich kombinacja przynosi lepsze efekty. Zostanie to udowodnione w ostatnim rozdziale tego opracowania, gdzie kontrola przeprowadzona przy pomocy metody stosowanej dotychczas oraz dodatkowego narzędzia przyniesie lepszy efekt.Pozycja Fuzje i przejęcia jako sposób kreowania przewagi konkurencyjnej w sektorze bankowym, na przykładzie Grupy Pekao S.A.(2000) Łaskawski Marcin; Piekarz, HalinaW ostatnich latach tematyka fuzji i przejęć, tak popularna w krajach rozwiniętych już od lat, zawitała na dobre do naszego systemu gospodarczego. Dzisiaj integracje przedsiębiorstw nie są już ograniczone ramami państwowymi. Stały się natomiast elementem szybko postępującego procesu globalizacji sektorów i gospodarek. Obecnie konkurencja nabiera coraz bardziej globalnego charakteru, dlatego też, firmy chcące utrzymywać i zwiększać przewagę konkurencyjna, są zmuszone do konkurowania ze sobą nie tylko na rynkach krajowych, ale także rynkach międzynarodowych. Następstwem tej tendencji jest wzrost przejęć o skali międzynarodowej, oraz przyspieszenie restrukturyzacji organizacyjnych przedsiębiorstw. Jednakże w życiu nigdy nie ma rozwiązań bardzo prostych. Przejęcia i fuzje o skali międzynarodowej niosą za sobą znacznie większe ryzyko i dalece bardziej posunięty stopień komplikacji i zawiłości. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie głównych sił będących motorem przemian własnościowych w polskim sektorze bankowym, oraz analizę strategii jednego z największych polskich banków – banku PKO S.A.