Prace magisterskie
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj Prace magisterskie wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 3237
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Praktyki cenowe dominantów rynkowych(2007-09-24 18:38:59) Żerańska, Magdalena; Fornalczyk, AnnaNiniejsza praca stanowi kontynuację i rozwinięcie mojej pracy dyplomowej zatytułowanej "Nadużywanie pozycji dominującej jako przejaw nieuczciwej konkurencji na przykładzie sektora telefonii stacjonarnej w Polsce". Oznacza to, że pozostałam w obrębie problematyki nadużywania pozycji dominującej, jednak tym razem interesującym mnie zagadnieniem było pojęcie kolektywnej dominacji oraz zagrożeń jakie napotykają firmy na rynkach oligopolistycznych. Firmy świadome swojej pozycji dominującej oraz ograniczeń, jakie się z tym wiążą często obawiać się będą konkurować niskimi cenami, ze względu na konsekwencje posądzenia ich o stosowanie cen rażąco niskich. Jak wiadomo już samo oskarżenie stanowi dla firmy duży problem nie tylko finansowy, ale również niszczy wizerunek. Jego odbudowa w oczach klientów może potrwać długo i jest niepewna. Z tego względu rzadko kiedy powstają sytuacje, gdy przedsiębiorstwa świadomie decydują się, tak jak zrobiło to AKZO na wprowadzanie w czyn gróźb całkowitej eliminacji pod adresem swoich przeciwników. Strategia cen rażąco niskich zakłada, że po pozbyciu się zagrożeń ze strony konkurencji dana firma znacząco podniesie ceny powyżej kosztów. Niestety zyski ze skutecznie przeprowadzonej akcji są trudne do przewidzenia. Oczywistym jest, że drapieżnictwo cenowe jest opłacalne tylko w momencie, gdy osiągnięte z niego zyski zrównoważą straty poniesione w okresie sprzedaży towarów poniżej kosztów. Czasem przedsiębiorstwa starają się zminimalizować straty ponoszone przez stosowanie cen drapieżnie niskich. AKZO częściowo rekompensowało sobie je na bieżąco dzięki temu, że poniżej kosztów sprzedawana była tylko ta część produkcji, która przeznaczona była dla wcześniejszych klientów ECS.Pozycja Possibilities of application CAPM to Polish Stock Exchange market with help of implied market risk premium(2007-10-02 14:05:34) Siewierska, Agnieszka; Cwynar, WiktorThe main purpose of the work is to show that traditional method of estimating MRP, with help of historical data for Polish stock market, is pointless when it comes to accurate results and to propose alternative way to obtain it through Dividend Discount Model (DDM). Looking at many researches gathered especially by American scientists we may say that the market risk premium based on historical data is not applicable to Polish stock exchange market as well as to other emerging markets. To inspect market risk premium we need to use Dividend Discount Model so as to receive cost of equity for the equivalent of the market and then Capital Asset Pricing Model for a premium itself. The work is divided into 4 chapters. First chapter defines portfolio theory and the background of Capital Asset Pricing Model. The second one discusses in details market risk premium as a central component of CAPM and the most questionable factor, as well as the ways of receiving it. The third chapter shows MRP results prepared and published by the financial scientists for US well-developed market. The fourth chapter is the comparison between traditional and alternative way of receiving MRP for Polish stock exchange market.Pozycja Kształtowanie się kultury organizacyjnej w procesie zmian systemowych na przykładzie gimnazjum(2007-10-20 20:01:30) Kulig, Agnieszka; Potoczek, NataliaPolskie szkolnictwo posiada bardzo długą i bogatą historię, w czasie której miało miejsce wiele zmian, przeobrażeń i reform. Głównym celem tego opracowania była identyfikacja elementów reformy szkolnictwa, które w największym stopniu wpływają na zmiany w kulturze organizacyjnej. Natomiast istotny problem badawczy pracy, polegał na określeniu charakterystyki obecnie panującej w Gimnazjum nr 2 kultury organizacyjnej, która to została ukształtowana dzięki szerokim zmianom systemowym, takim jak: zmiany kadrowe, programowe, strukturalne, czy fizyczne, a także nowo ukształtowanym postawom nauczycieli z tej placówki, jak również poprzez odniesione przez nich korzyści. Owej analizy dokonano na podstawie przeprowadzonych badań ankietowych na grupie 35 nauczycieli ze wspomnianej już szkoły. Podstawową metodą badawczą był wywiad. Przeprowadzony został wywiad bezpośredni z sekretarzem Gimnazjum nr 2 im. Urszuli Kochanowskiej w Nowym Sączu oraz wywiad pośredni w formie ankiety. Dzięki przeprowadzonym wywiadom, udało mi się zrealizować w sposób pozytywny postawiony dla tego opracowania cel. Do najważniejszych elementów ustawy o szkolnictwie gimnazjalnym, które bezpośrednio wpłynęły na ukształtowanie się nowej kultury innowacyjnej w wspomnianej już placówce oświatowej zaliczono przemiany o charakterze: kadrowym, programowym, strukturalnym i fizycznym.Pozycja Reklama społeczna jako przejaw nowych obszarów stosowania marketingu(2007-10-27 12:03:33) Siuta, Ewa; Chlipała, PawełCelem pracy jest analiza reklamy społecznej w Polsce. W pracy dokonano próby poznania specyfiki oraz uwarunkowań kształtowania społecznych kampanii reklamowych, analizy wybranych kampanii społecznych w Polsce - celów, grup docelowych, zasięgu, mediów, skuteczności i efektywności przekazu społecznego, zbadania wiedzy, opinii, zachowań i postaw respondentów wobec reklamy społecznej. Przeprowadzono badania marketingowe na grupie 40 respondentów, w celu zbadania wiedzy, opinii, zachowania i postaw respondentów wobec reklamy społecznej. Badanie miało za zadanie zweryfikować poprzez odrzucenie bądź poparcie postawionych hipotez: H1: Skuteczniejszą reklamą społeczną jest reklama przekazująca emocje negatywne niż reklama oddziałująca na emocje pozytywne. H2: Respondenci nie interesują się reklamą społeczną. H3: Ponad 50% respondentów zmieniło swoje dotychczasowe zachowanie pod wpływem reklam społecznych. H4: Zdaniem respondentów w reklamie społecznej istotne jest przekazywanie rzeczowych informacji. Praca został oparta na literaturze przedmiotu z zakresu marketingu, w szczególności promocji i reklamy, a także zarządzania oraz psychologii. Na podstawie otrzymanych wyników stwierdzono, że zdaniem ankietowanych reklamy społeczne są skuteczniejsze, gdy przekazywane są w nich emocje negatywne niż pozytywne. Respondenci interesują się reklamą społeczną, jednakże większość respondentów nie zmieniła swojego zachowania pod wpływem przekazów społecznych. Wyniki badań pokazały, że w opinii respondentów w reklamie społecznej istotne jest przekazywanie rzeczowych, racjonalnych informacji. Ankietowani doceniają korzyści płynące z podawania w przekazie reklamowym wiarygodnych i uczciwych danych.Pozycja Działalność przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym(2007-11-07 14:24:25) Nosek, Anna; Jaki, AndrzejNiniejsza praca ma na celu scharakteryzowanie działalności Przedsiębiorstwa GÓRALMET, ze szczególnym uwzględnieniem ekspansji na rynki zagraniczne, której dokonuje od 1996 roku. Jest to rok rozpoczęcia przez firmę działalności, co wskazuje na to, iż organizacja już od początku funkcjonowania jest zorientowana na rozwój poprzez działalność na rynku międzynarodowym. W pracy tej skupię uwagę głównie na dokonaniu oceny funkcjonowania analizowanego Przedsiębiorstwa na arenie międzynarodowej, w obszarze czasowym od roku 1996 (rok powstania) do roku 2007, jak również podejmę próbę zdefiniowana prognozy na przyszłe lata, opierając się na jego możliwościach dalszej ekspansji. Opracowanie ma na celu uzyskanie odpowiedzi na pytania: co przedsiębiorstwo może zyskać dzięki rozszerzeniu swojej działalności na rynki światowe, jak również jakie zagrożenia może napotkać poprzez prowadzenie działalności na obcych rynkach?Pozycja Strategia przedsiębiorstwa na przykładzie Stacji Narciarskiej Wierchomla(2007-11-14 11:18:59) Żytkowicz, Jadwiga; Gancarczyk, MartaCelem pracy jest przedstawienie koncepcji strategii oraz zarządzania strategicznego ze szczególną uwagą na analizę strategiczną, a następnie przeprowadzenie analizy strategicznej dla identyfikacji i oceny strategii Stacji Narciarskiej Wierchomla (SNW) w latach 1997-2006 oraz dla określenia przyszłej strategii tej firmy na lata 2007-10. Do celów cząstkowych należą: • przedstawienie istoty i zakresu strategii oraz zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie, • przedstawienie zakresu i metod analizy strategicznej, • przeprowadzenie oceny wdrożenia strategii w przedsiębiorstwie przy pomocy strategicznej karty wyników, • analiza SWOT, służąca określeniu słabych i mocnych stron SNW, szans i zagrożeń na jakie przedsiębiorstwo może napotykać w otoczeniu oraz rekomendacja przyszłych celów strategicznych. Przyjęta strategia zarządzania przedsiębiorstwem Stacją Narciarską Wierchomla Sp. z o.o., oceniona przy pomocy strategicznej karty wyników pokazała jak umiejętnie można zarządzać przedsiębiorstwem przy wykorzystaniu dostępnych zasobów. Odpowiednia strategia pozwoliła na to, aby z niewielkiego ośrodka z kilkoma wyciągami, stworzyć dobrze prosperujące centrum narciarskie, które swoją ofertą może konkurować z zagranicznymi ośrodkami i wciąż pozyskiwać coraz to szersze grono klientów. Konsekwentna realizacja przyjętej strategii na przestrzeni kilku lat doprowadziła do zajęcia mocnej pozycji na rynku i poważnie zagroziła innym konkurencyjnym ośrodkom. Zauważyć można, iż po zrealizowaniu strategii w latach 2002-2006 pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa poprawiała się i nadal się umacnia. Stacja Narciarska Wierchomla Sp. z o.o. stara się dbać o swój wizerunek, tak aby nie utracić wyrobionej już marki. Wciąż myśli o klientach, których udało się jej pozyskać. Zdążyła już pozyskać grono stałych bywalców, których co rok gości na swoich stokach. Dla obecnych i potencjalnych klientów poszerza swoje usługi o szeroko rozumiane usługi hotelowe, gastronomiczne i rekreacyjno – wypoczynkowe.Pozycja Ocenianie okresowe pracowników w przedsiębiorstwie produkcyjno-handlowym zarządzanym przez jakość.(2007-11-18 09:51:50) Dobosz, Filip; Potoczek, NataliaCelem niniejszej pracy jest zaprezentowanie systemu ocen okresowych w firmie PPH gąsior sp. z o.o. oraz przedstawienie jak ważną rolę pełnią owe oceny w przedsiębiorstwie zarządzanym przez jakość. Na podstawie analizowanej kategorii firm oraz PPH gąsior sp. z o.o., w którym przeprowadzono badania można stwierdzić, że stosowanie systemu ocen okresowych pracowników ma wpływ na projakościowe zarządzanie zasobami ludzkimi i jednoznacznie przyczynia się do podniesienia efektywności zarządzania przedsiębiorstwem oraz do wzrostu wydajności pracy. Potwierdziło ten fakt 103 ankietowanych pracowników PPH gąsior sp. z o.o. tj. niemal 72 procent. Celem pracy było udowodnienie, że stosowanie systemu ocen okresowych pracowników ma wpływ na projakościowe zarządzanie zasobami ludzkimi. Hipoteza została zweryfikowana pozytywnie, na co wskazują uzyskane wyniki w badaniach ankietowych.Pozycja Bezpieczeństwo infrastruktury informatycznej w firmie(2007-11-20 20:07:16) Górski, Karol; Telega, HenrykCelem pracy jest przedstawienie zagadnień związanych z bezpieczeństwem infrastruktury informatycznej firmy oraz zbadanie hipotezy czy właściciele i zarządy przedsiębiorstw zdają sobie sprawę z tego, że bezpieczeństwo danych i infrastruktury informatycznej jest jednym z najważniejszych zagadnień w działalności przedsiębiorstw. Autorowi pracy udało sie dotrzeć do materiałów dotyczących bezpieczeństwa danych w hutach szkła oraz przeprowadzić wywiady na temat bezpieczeństwa infrastruktury informatycznej w kilku innych przedsiębiorstwach z różnych branż z powiatu jarosławskiego. Tego rodzaju dane są bardzo cenne. Postęp technologiczny poza oczywistymi zaletami ma też swoją ciemną stronę. Stosowanie autoryzacji polegającej na unikalnych kluczach biometrycznych takich jak linie papilarne, wzór siatkówki oka, czy nawet kod DNA, w niedługim czasie może nie być już wystarczająco bezpieczne, ponieważ wszystko to będzie można podrobić. Technika rozwija się obecnie w oszałamiającym tempie. Nie można z pewnością przewidzieć jaki kształt będzie miał Internet za 10 lat. Jakkolwiek będzie bezpieczny, sam problem bezpieczeństwa systemów i danych pozostanie nadal. Z przeprowadzonych badań wynika, że postawiona hipoteza okazała się być słuszna. Każde z badanych przedsiębiorstw w mieście Jarosław jest zorientowane w kwestiach bezpieczeństwa, używa programów antywirusowych, programów antyszpiegowskich, robi zapasowe kopie danych, dba o swoją infrastrukturę informatyczną używajac do tego firm zewnętrznych.Pozycja Ceny transferowe i raje podatkowe(2007-12-10 20:02:14) Bernaś, Justyna; Cwynar, WiktorPodstawowym celem pracy jest ustalenie możliwości i ograniczeń w procesie stosowania cen transferowych w naszym kraju. Realizacja tak sformułowanego celu wymaga: • charakterystyki jednostek stosujących ceny transferowe, • zdefiniowania przedmiotu cen transferowych oraz rajów podatkowych, • przedstawienia roli cen transferowych i rajów podatkowych, • omówienia metod szacowania cen transferowych, • przedstawienie korzyści oraz ograniczeń wynikających z zawierania porozumień. Weryfikacja powyższych hipotez odbywać się będzie za pomocą odpowiednio dobranych narzędzi badawczych. Głównym narzędziem badawczym wykorzystanym w niniejszej pracy będzie analiza przepisów, umożliwiająca porównanie dostępnych form ustalania cen transferowych. Dodatkowo w pracy wykorzystano proste zasady statystycznej prezentacji danych w postaci zestawień tabelarycznych i graficznych. W pracy wykorzystano dostępną literaturę przedmiotu, artykuły naukowe, akty prawne oraz materiały pochodzące ze stron internetowych, dotyczące literatury przedmiotuPozycja Orientacja marketingowa w handlu detalicznym na podstawie spółdzielni handlowo-produkcyjnej „Rolnik” w Łososinie Dolnej(2007-12-10 21:46:10) Klimczak, Przemysław; Chlipała, PawełOrientacja marketingowa staje się szczególnie ważna w działalności handlowej, gdzie następuje bezpośredni kontakt z klientem. Celem pracy jest identyfikacja orientacji marketingowej w działaniach Spółdzielni Handlowo-Produkcyjnej „Rolnik” w Łososinie Dolnej dokonana przez zbadanie preferencji, zachowań i postaw nabywców punktów sprzedaży owej spółdzielni. Praca składa się z czterech rozdziałów. Dwa pierwsze rozdziały teoretyczne sporządzono na podstawie literatury z zakresu marketingu oraz materiałów zawartych w Internecie. Rozdział trzeci i czwarty są rozdziałami empirycznymi, które zostały napisane na podstawie materiałów zgromadzonych w Spółdzielni Handlowo-Produkcyjnej „Rolnik” w Łososinie Dolnej, jak również przeprowadzonych badań pierwotnych. Główny problem badawczy brzmi „Czy działalność prowadzona przez Spółdzielnię Handlowo Produkcyjną „Rolnik” w Łososinie Dolnej w pozytywny sposób odbierana jest przez klientów i tym samym spełnia ich oczekiwania w zakresie - asortymentu produktów, obsługi klienta, poziomu cen oraz promocji”. Jako technikę badawczą w niniejszym opracowaniu wybrano ankietę bezpośrednią. Badaniem zostało objęte 55 osób klientów sklepu „Bonus1” w Łosinie Dolnej. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że podmiot będący obiektem badań w swojej strukturze organizacyjnej nie posiada działu marketingu, ale mimo to stosuje orientację marketingową, w swojej działalności. Działania marketingowe podejmowane przez Spółdzielnie mają na celu przede wszystkim utrzymanie dotychczasowej klienteli, jak również zdobycie nowych. Biorąc pod uwagę, że w firmie nie ma zatrudnionych specjalistów z zakresu marketingu działania, które są podejmowane przynoszą zamierzone skutki.Pozycja Bankowość internetowa jako nowoczesny kanał dystrybucji usług(2008-01-08 21:46:25) Skórski, Artur; Wołowiec, TomaszCelem niniejszej pracy jest prezentacja i charakterystyka bankowości internetowej w porównaniu z bankowością tradycyjną, obejmującą również aspekty bezpieczeństwa tej formy komunikacji banku z potencjalnym klientem. Na wybór tematu wpłynęły następujące okoliczności: Po pierwsze, w ostatnich latach nastąpiło znaczne zainteresowanie bankowością elektroniczną. To rozwój Internetu w latach dziewięćdziesiątych postawił bankowość, podobnie jak i inne branże, w nowej sytuacji. Nastąpiło wyraźne zaostrzenie konkurencji, jej globalizacja, zmiany zaszły w postawach oraz wymaganiach klientów. Obecnie trudno jest wskazać bank, który w swojej strategii zrezygnowałby z możliwości wykorzystania Internetu do procesu komunikacji z klientem. Po drugie, korzystanie z możliwości jakie daje nam bankowość internetowa może przynieść wiele korzyści zarówno dla banku, jak i jego klientów. Coraz więcej osób korzystających z usług finansowych ceni sobie wygodę, szybki i łatwy dostęp, bezpieczeństwo oraz opłacalność tego typu operacji. Bank natomiast, poprzez wykorzystanie Internetu, może łatwiej i skuteczniej dostosować swoje usługi do potrzeb klientów oraz zmniejszyć koszty redukując liczbę pracowników i oddziałów. Z przeprowadzonej analizy ekonomicznej bankowości internetowej można jednoznacznie wywnioskować, iż uruchomienie i funkcjonowanie tej formy działalności jest przedsięwzięciem dużo tańszym. Wynika to z faktu, że koszty pojedynczej transakcji w bankowości internetowej są znacząco mniejsze niż w przypadku bankowości tradycyjnej. W przybliżeniu koszt ten, w przypadku tradycyjnego oddziału wynosi około 1 dolara, natomiast w bankowości internetowej koszt przeprowadzonej transakcji wynosi tylko 0,01 dolara. Warto również dodać, że stworzenie i uruchomienie transakcyjnego serwisu WWW kosztuje mniej więcej tyle, co otwarcie jednego tradycyjnego oddziału.Pozycja Analiza gospodarki kapitałem obrotowym w przedsiębiorstwie(2008-01-15 15:46:19) Król, Iwona; Jaki, AndrzejW działalności gospodarczej przedsiębiorstwa powinno się stosować zasadę racjonalnego gospodarowania, czyli takiego prowadzenia działalności, aby przy danym nakładzie środków uzyskać maksymalny stopień realizacji celu. Właściwe stosowanie tej zasady możliwe jest poprzez dokładne poznanie mechanizmu funkcjonowania przedsiębiorstwa, jego funkcji wewnętrznych i zewnętrznych, czynników kształtujących różne przejawy działalności i jej efekty ekonomiczne. Celem pracy jest przybliżenie zagadnienia kapitału obrotowego przedsiębiorstwa jako przedmiotu analizy finansowej, ukazanie związku między wielkością aktywów obrotowych a poziomem kapitału obrotowego netto w przedsiębiorstwie, a przede wszystkim wpływ kapitału obrotowego netto na bieżącą działalność przedsiębiorstwa. Treść pracy ujęto w czterech rozdziałach. Obiektem badań empirycznych, dotyczącą powstania i ewolucji działalności przez ponad siedemdziesiąt lat, były Zakłady Azotowe w Tarnowie- Mościcach S.A. Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach S.A. w ostatnich latach borykały się z problemami w zakresie utrzymania płynności finansowej i z ujemną wartością kapitału obrotowego netto. Sytuacja ta stopniowo zaczęła się poprawiać i w 2005 roku Zakłady odzyskały zdolność kredytową i prawidłową strukturę bilansową.Pozycja Wspieranie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa(2008-01-20 14:50:58) Latosiński, Marcin; Jaki, AndrzejPrzystąpienie Polski do Unii Europejskiej dnia 1 maja 2004 r. przyczyniło się do wzmocnienia pozycji naszego kraju na arenie międzynarodowej, zarówno pod względem politycznym, jak i gospodarczym. W ostatnich latach Unia Europejska udzieliła krajom członkowskim różnych form wsparcia, a szczególny nacisk kładła na rozwój rolnictwa, jako sektora gospodarki, którego funkcjonowanie podlega specyficznym uwarunkowaniom. Podstawowym celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie i zanalizowanie zakresu oraz skali wpływu działań podejmowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w województwie małopolskim w latach 2004 - 2006. Praca podzielona jest na cztery rozdziały, które zaś składają się z kilku podrozdziałów. Obecnie najważniejszą instytucją w Polsce odpowiedzialną za realizację wspólnej polityki rolnej jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Podstawową rolą Agencji jest wdrażanie instrumentów pomocy pochodzących zarówno z funduszy Unii Europejskiej jak i z budżetu krajowego.Pozycja Działalność inwestycyjna w jednostce samorządu terytorialnego.(2008-01-20 15:04:19) Pelczar, Karolina; Jaki, AndrzejRozwój każdej jednostki samorządu terytorialnego jest nieodłącznie związany z procesem inwestowania. Szczególna rola przypada tutaj władzom samorządowym, których głównym zadaniem jest podnoszenie atrakcyjności inwestycyjnej oraz promocja terenu wśród potencjalnych inwestorów. Celem pracy jest przedstawienie zakresu, istoty oraz specyfiki działalności inwestycyjnej realizowanej przez gminę jako podstawową jednostkę samorządu terytorialnego w Polsce. W części empirycznej pracy tak zdefiniowany cel realizowano dokonując analizy działalności inwestycyjnej prowadzonej na terenie Gminy Miasta Tarnowa w latach 2002 – 2006. Na podstawie przeprowadzonej analizy należy stwierdzić, że Gmina z każdym rokiem swojej działalności jest w coraz lepszej kondycji finansowej. Świadczą o tym wzrastające w coraz szybszym tempie dochody budżetowe oraz zmniejszające się wskaźniki zadłużenia. Niewątpliwie korzystnie to wpływa na kształtowanie się wyniku finansowego Gminy, a co się z tym wiąże na zakres realizowanych zadań – w tym w szczególności przedsięwzięć inwestycyjnych. Wykorzystanie dodatkowych środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej wpływa również na skalę i tempo realizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych. Wszystkie te czynniki niewątpliwie przyczyniają się do ogólnej poprawy warunków życia mieszkańców gminy podnosząc ich standard i poziom życia.Pozycja Analiza budżetu jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie gminy Czchów(2008-02-05 17:58:29) Bagińska, Joanna; Jaki, AndrzejNiniejsza praca ma na celu zaprezentowanie pogłębionej analizy budżetu gminy. Przykładem empirycznym, na którym opierać się będzie ta analiza, jest budżet gminy Czchów w latach 2002 – 2007. Główną przesłanką rozważań jest przedstawienie źródeł dochodów budżetu, struktury, a także celów, na które środki zostały przekazane i w konsekwencji ocena trafności podjętych decyzji. Ponadto celem podjęcia tego rozważania, jest również uświadomienie osobom opracowującym budżety, iż jeżeli będą w stanie dostrzec dookoła siebie trudności i niedoskonałości dnia codziennego, wówczas mogą wpływać na ich poprawę, przeznaczając środki finansowe w te najbardziej istotne miejsca. Przykładem, gdzie taka sytuacja ma miejsce jest właśnie gmina Czchów, która poprzez mądrą politykę realizuje swoje aspiracje i założenia. Praca niniejsza stanowi próbę udzielenia odpowiedzi na pytania, czy ważne dla funkcjonowania gminy jest opracowanie trafnego budżetu oraz czy gmina Czchów taki optymalny budżet w badanym okresie potrafiła uchwalić i realizować.Pozycja Kreowanie wizerunku firmy na rynkach międzynarodowych na przykładzie przedsiębiorstwa Fakro(2008-02-06 11:29:21) Święs, Agnieszka; Chlipała, PawełGłównym celem pracy jest wskazanie istoty i znaczenia wizerunku dla firmy działającej na rynkach międzynarodowych oraz wyjaśnienie zadań i celów public relations w procesie budowania image’u firmy. Celem pracy jest analiza i ocena działań i narzędzi stosowanych przez firmę FAKRO dla kształtowania wizerunku przedsiębiorstwa na różnych międzynarodowych rynkach. Rynek okien dachowych jest bardzo specyficznym rynkiem, dlatego też należy z wielką rozwagą dobierać narzędzia i instrumenty kształtujące wizerunek firmy, aby odpowiednio dotrzeć i ukształtować opinię otoczenia. Okna dachowe FAKRO są najczęściej wybieranym produktem z tej branży w kraju, co dowodzi znajomości i popularności marki w Polsce. Na rynku lokalnym grupa FAKRO osiągnęła niekwestionowany sukces dzięki systematycznemu rozwojowi firmy, poszerzaniu oferty oraz uświadamianiu potencjalnemu nabywcy swojego istnienia, promowaniu produktu i kreowaniu korzystnego wizerunku poprzez media, akcje sponsorskie, wystawy, pokazy i wiele innych. Jeśli wziąć pod uwagę rynek międzynarodowy to posiadany 17-sto procentowy udział plasuje grupę FAKRO na drugim miejscu na świecie pod względem sprzedaży. Dowodzi to dużej popularności produktów badanej firmy a co zatem idzie, sporej znajomości produktu i marki. Korzystny image firmy jest na rykach różnych krajów systematycznie kształtowany za pomocą różnorakich narzędzi, oraz pogłębiana jest świadomość istnienia produktu wśród potencjalnych nabywców. Jednakże istnieją instrumenty i działania z zakresu public relations niedostatecznie wykorzystane przez firmę na rynkach zagranicznych, co zostało zasygnalizowane w podsumowaniu części badawczej.Pozycja Zarządzanie strategiczne działalnością marketingową firmy na przykładzie FPHU "Wiśniowski"(2008-02-07 19:51:17) Nowak, Paweł; Chlipała, PawełCelem pracy jest przedstawienie zarządzania strategicznego działalnością marketingową w FPHU Wiśniowski. W pracy dokonano charakterystyki narzędzi marketingu oraz ich zastosowania w firmie. Przeprowadzone zostały również analizy opisujące sytuację strategiczną firmy Wiśniowski, a także dokonana została ocena strategicznego zarządzania w firmie. Cel pracy został zrealizowany poprzez studia literatury przedmiotu na temat strategicznego zarządzania marketingiem oraz analizę zarządzania strategicznego marketingiem w FPHU Wiśniowski. Szczegółowe przestudiowanie bogatej literatury na powyższy temat umożliwiło przełożenie teorii na rzeczywisty obraz działalności przedsiębiorstwa. Natomiast opis przypadku firmy Wiśniowski polegał na analizie poszczególnych jej narzędzi marketingu mix oraz ich strategicznemu wykorzystaniu. Ponadto analiza miała na celu wykazanie strategicznej pozycji firmy w sektorze produkcji bram i ogrodzeń oraz ukazaniu zastosowania narzędzi marketingu-mix w zarządzaniu strategicznym marketingiem. W części analitycznej wykorzystane zostały dane, którymi były wywiady z pracownikami i zarządem firmy oraz własne doświadczenie i obserwacje w pracy w firmie Wiśniowski. Na podstawie przeprowadzonych analiz firmy Wiśniowski można zdiagnozować obecną sytuację strategiczną firmy. Obecnie firma Wiśniowski jest liderem na polskim rynku w branży produkcji bram i ogrodzeń, a jej produkty charakteryzują się dobrze rozpoznawalną marką na rynku. Dzięki temu przed firmą otwiera się wiele szans, takich jak : utrzymujący się rozwój gospodarki budowlanej oraz otwarcie się nowych rynków. Są również zagrożenia, którym firma musi się przeciwstawić, między innymi rosnąca konkurencja oraz migracja zarobkowa wykwalifikowanych pracowników. Głównym celem strategicznym firmy jest zdobycie silnej pozycji na rynku europejskim.Pozycja Orientacja marketingowa w działalności przedsiębiorstwa usługowego na przykładzie ING Bank śląski S.A.(2008-02-08 11:12:20) Lizoń, Barbara; Chlipała, PawełPraca poświęcona jest orientacji marketingowej w ING Banku Śląskim S.A. Celem pracy jest identyfikacja znaczenia orientacji marketingowej w sektorze usług bankowych, rozpoznanie możliwości i działań w zakresie stosowania orientacji marketingowej. Celem pracy jest także analiza kształtowania orientacji marketingowej w Banku Śląskim. ING Bank Śląski S.A. swoją działalność ukierunkowuje na klienta a przede wszystkim na zaspakajanie jego potrzeb. Wszystkie działania zmierzają do budowania pozytywnych relacji Banku z klientem. Bank w swojej strategii i działaniach stara się uwzględniać potrzeby i oczekiwania klientów. Dostosowuje swoją ofertę zarówno produktową jak i usługową do zaspokojenia wszystkich zgłaszanych potrzeb. W działaniach operacyjnych wykorzystywane są nowoczesne instrumenty marketingowe, a zwłaszcza instrumenty marketingu – mix. Mają one za zadanie eksponowanie najlepszych cech produktu i usługi, swoją atrakcyjnością przyciągać uwagę i zainteresowanie klientów. Dużą uwagę Bank przywiązuje do profesjonalnej obsługi, w tym celu prowadzi regularne szkolenia, które mają za zadanie podnoszenie kwalifikacji personelu zwłaszcza zajmującego się bezpośrednią obsługą klientów. Profesjonalna obsługa klientów jest bardzo istotnym elementem w strategii Banku, gdyż wpływa na przyszłe decyzje klientów związane z Bankiem. Źle obsłużony klient wcześniej czy później zrezygnuje z usług Banku i wybierze ten Bank, który będzie spełniał jego oczekiwanie w zakresie obsługi.Pozycja Rola tanich przewoźników w procesie liberalizacji wspólnotowego rynku lotniczego(2008-02-29 13:37:51) Kluczniok, Jarosław; Fornalczyk, AnnaPrzedmiotem pracy jest przedstawienie w usystematyzowany sposób rynku i segmentu tanich linii lotniczych, funkcjonujących na wspólnym rynku europejskim. Stworzenie wspólnego obszaru operowania przewoźników z krajów Unii Europejskiej miało na celu doprowadzenie do wolnej, uczciwej i niezaburzonej konkurencji na rynku lotniczym. Celem pracy jest odpowiedź na pytanie, czy efektywność działania przewoźników ma związek z konkurencją i efektywnym modelem działania, czy raczej z nieuczciwymi praktykami handlowymi, które są instrumentem generowania dodatkowych przychodów przez przewoźników LCC. Podmiotem badanym będzie przewoźnik, wchodzący do Grupy LOT, Nowy Przewoźnik Sp. z o.o. – Centralwings. Jest to polska tania linia lotnicza, która na rynku działa od grudnia 2004, lot inauguracyjny odbył się 1 lutego 2005 na trasie Warszawa–Londyn.Pozycja Analiza produktu bankowego na przykładzie kart kredytowych Lukas Banku(2008-03-07 14:12:09) Wojtaczka, Aleksandra; Chlipała, PawełGłównym celem pracy była analiza produktu bankowego na przykładzie kart kredytowych Lukas Banku. Przedstawiona została także strategia kształtowania i sprzedaży kart kredytowych przez samą firmę Lukas Bank. W pracy tej zastosowano badania wtórne i pierwotne dla dokonania analizy porównawczej produktu bankowego. Badania zostały przeprowadzone w celu określenia pozycji konkurencyjnej kart kredytowych Lukas Banku. W tym celu wykorzystano 5 banków tj. PKO BP, BPH, City Bank Handlowy, GE Money Bank oraz Lukas Bank, które w roku 2007 uzyskały według rankingu „Rzeczpospolitej” najlepsze wyniki w sprzedaży kart kredytowych w Polsce. Zastosowano technikę obserwacji uczestniczącej ukrytej, w celu zgromadzenia danych pierwotnych, a następnie analizę tych danych porównano wraz z analizą danych ze źródeł wtórnych. W wyniku przeprowadzonych badań nasuwa się wniosek, iż Lukas Banku ma najkorzystniejszą ofertę otrzymania karty jak i najbardziej profesjonalne podejście do klienta. Głównym czynnikiem korzystnych warunków jest najniższe oprocentowanie na kartach 21,9 %, jeden z najdłuższych okresów bezodsetkowych na rynku- do 56 dni oraz uproszczona procedura otrzymania karty kredytowej. Wystarczy, iż klient zarabia 500 zł (jest to najniższy próg wśród analizowanych ofert), okaże dowód osobisty i podpisze oświadczenie o dochodach, a może starać się o jedną z kart Lukasa. Klient informację o swoim rachunku może otrzymywać w placówce, przez telefon oraz Internet- są to najwygodniejsze formy komunikowania. Poza tym karty Lukas Banku są kartami bezpiecznymi, jako pierwsze wraz z kartami BPH zostały wyposażone w mikroprocesor , poza tym oferta zawiera bogaty pakiet ubezpieczeniowy. Na uwagę zasługuje fakty, że Lukas Bank jako jedyny pozwala klientowi podejmować decyzje, czy karta ma być ubezpieczona, gdyż wiąże się to z dodatkowymi opłatami, nie zostaje mu to odgórnie narzucone.