Prace dyplomowe wyróżnione - Pełne teksty - Full text
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Ostatnio dodane
Pozycja Poziom stresu i strategie radzenia sobie z nim a wypalenie zawodowe u funkcjonariuszy Policji(2025-09-27) Klamer, Justyna; Cibor, RyszardCelem pracy było zbadanie kluczowych zależności między poziomem stresu, wypaleniem zawodowym i stylami radzenia sobie ze stresem u funkcjonariuszy Policji. W badaniu zastosowano standaryzowane narzędzia psychometryczne, tj. Kwestionariusz Postrzeganego Stresu w Pracy (PSP), Inwentarz Wypalenia Zawodowego Maslach (MBI-HSS) oraz Mini-COPE, które umożliwiły ocenę odczuwanego stresu, używanych strategii radzenia sobie, jak również nasilenia objawów wypalenia zawodowego. Badaniem objęto 111 funkcjonariuszy Policji w powiecie nyskim, w województwie opolskim. Otrzymane wyniki badań wskazują jednoznacznie na istotny związek pomiędzy wysokim poziomem stresu, a natężeniem objawów wypalenia zawodowego. Wykazano, że preferowaną strategią radzenia sobie ze stresem wśród policjantów jest aktywne radzenie sobie ze stresem.Pozycja Samoocena i zagrożenia depresją w kontekście czasu spędzonego w mediach społecznościowych u osób w okresie wczesnej dorosłości.(2025-09-27) Kardaś, Małgorzata; Pyrczak-Piega, MonikaNiniejsza praca dyplomowa koncentruje się na analizie zależności między czasem spędzanym w mediach społecznościowych, poziomem samooceny a ryzykiem wystąpienia objawów depresji wśród osób we wczesnej dorosłości (20–35 lat). Badanie przeprowadzono zarówno stacjonarnie, jak i Internetowo wśród mieszkańców Polski metodą ilościową z wykorzystaniem standaryzowanych narzędzi psychometrycznych Skali Samooceny Rosenberga, Kwestionariusza Pomiaru Depresji oraz autorskiego kwestionariusza do pomiaru aktywności w mediach społecznościowych, w celu weryfikacji postawionych hipotez badawczych. Uzyskane wyniki wskazują na istotną statystycznie zależność między intensywnym korzystaniem z mediów społecznościowych a obniżoną samooceną oraz wyższym nasileniem objawów depresyjnych i lękowych, w tym zjawiskiem FOMO. Wnioski płynące z pracy podkreślają konieczność edukacji cyfrowej, promowania świadomego korzystania z mediów społecznościowych oraz uwzględniania ich oddziaływanie na zdrowie psychiczne w działaniach profilaktycznych, terapeutycznych i społecznych skierowanych do młodych dorosłych.Pozycja Transformacja osobowościowa zdrowiejących alkoholików. Studium trzech przypadków uczestników wspólnoty Anonimowych Alkoholików(2025-09-27) Kulpa, Igor; Sikora, MagdalenaCelem niniejszej pracy jest zrozumienie i prześledzenie indywidualnych ścieżek przemiany osobowościowej u osób wychodzących z uzależnienia od alkoholu. Punktem wyjścia jest uznane w literaturze stanowisko, że proces zdrowienia może obejmować głębokie zmiany w zakresie tożsamości, wartości, relacji i funkcjonowania – wykraczające poza utrzymywanie abstynencji. Badanie ma charakter jakościowy i zostało przeprowadzone z udziałem trzech osób uczestniczących w spotkaniach Anonimowych Alkoholików. Zastosowano Metodę Konfrontacji z Sobą Huberta Hermansa, wspartą wywiadami pogłębionymi. Analiza objęła zarówno dane emocjonalno-motywacyjne (motywy podstawowe S i O, bilans emocji pozytywnych i negatywnych), jak i narracje autobiograficzne. Wyniki wskazują, że doświadczenie uzależnienia – mimo destrukcyjnego charakteru – może w niektórych przypadkach stanowić impuls do znaczącej zmiany wewnętrznej, prowadzącej do bardziej spójnego i autentycznego poczucia Ja. Praca wpisuje się w nurt psychologii narracyjnej i fenomenologicznej.Pozycja Wpływ terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach na samoocenę i obraz siebie u osób dorosłych w procesie terapeutycznym(2025-09-27) Sowińska, Anna; Suchocka, LiliaPraca magisterska "Wpływ terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach na samoocenę i obraz siebie u osób dorosłych w procesie terapeutycznym" analizuje skuteczność terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (TSR) w kształtowaniu pozytywnego obrazu siebie i wzmacnianiu samooceny u osób dorosłych. Praca przedstawia zmiany jakościowe i ilościowe zachodzące u uczestników procesu terapeutycznego, przyjmując TSR jako metodę wspierającą osobistą sprawczość i zasobowość klienta. W części teoretycznej omówiono koncepcje obrazu siebie i samooceny, ich znaczenie w życiu jednostki oraz mechanizmy ich modyfikacji w ramach różnych podejść terapeutycznych. Szczególne miejsce zajmuje tu TSR – przedstawione jako konstruktywistyczne, krótkoterminowe podejście, które koncentruje się na rozwiązaniach zamiast na dogłębnej analizie przeszłości. Przedstawiono także filozofię TSR, rolę terapeuty oraz kluczowe techniki pracy, takie jak pytanie o cud, skalowanie, komplementowanie i eksploracja zasobów. W części badawczej zastosowano podejście jakościowe i studium przypadków. Przeanalizowano przebieg terapii siedmiu osób, uwzględniając dane z ankiet, wytwory projekcyjne przed i po procesie, wyniki testów psychometrycznych (ACL, MSEI) oraz narracji uczestników. U większości odnotowano poprawę w obszarze samooceny, a także zmiany w relacjach interpersonalnych i większe samowspółczucie. Wnioski wskazują, że TSR jest skuteczną metodą wspierającą rozwój osobisty i psychiczny. Pomaga w budowaniu pozytywnego obrazu siebie, wzmacnianiu zasobów i odzyskiwaniu wpływu na własne życie. Praca podkreśla potrzebę dalszych badań nad TSR oraz jej zastosowanie w różnych grupach odbiorców.Pozycja Analiza wpływu treningu umiejętności społecznych (TUS) wspomaganego obecnością kawii domowej na redukcję stresu u uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej(2025-09-26) Przekazińska, Aneta; Patyk-Rybka, AleksandraCelem pracy była analiza wpływu Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) wspomaganego obecnością kawii domowej (Guinea pig) na redukcję stresu i lęku u uczniów klasy IV szkoły podstawowej. W badaniu wzięło udział 24 dzieci, które uczestniczyły w ośmiotygodniowym programie TUS, podczas którego w wybranych zajęciach obecna była kawia domowa jako element animal-assisted intervention (AAI). Poziom lęku mierzono za pomocą Skali Lęku dla Dzieci STAIC, a dodatkowo zbierano dane jakościowe – dzienniczki emocji, obserwacje i wypowiedzi uczestników. Wyniki ilościowe wykazały istotne obniżenie średnich wyników lęku stanowego (X_pre = 39,4; X_post = 31,2; p < 0,01) i lęku cechowego (X_pre = 42,1; X_post = 34,5; p < 0,01). Analiza jakościowa ujawniła trzy główne tematy: wzrost poczucia bezpieczeństwa w grupie, większą otwartość w wyrażaniu emocji oraz zaangażowanie w zadania społeczne. Dzieci chętnie uczestniczyły w ćwiczeniach, chwaliły obecność kawii i odczuwały zmniejszenie napięcia przed wystąpieniami publicznymi. Triangulacja wyników potwierdziła spójność zmian w sferze emocjonalnej i behawioralnej. Autor zwraca uwagę na ograniczenia, takie jak niewielka liczba uczestników i brak grupy kontrolnej, oraz sugeruje prowadzenie badań z dłuższą obserwacją podtrzymania efektów i zróżnicowaniem zwierząt asystujących. Praktyczne rekomendacje obejmują włączenie elementu AAI do programów TUS w szkołach oraz szkolenia nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi w obecności zwierząt.Pozycja Poziom uważności a poczucie koherencji u nauczycieli(2025-09-26) Ratajczyk -Bryll, Izabela; Cibor, RyszardUważność (mindfulness) i poczucie koherencji to dwa istotne konstrukty psychologiczne, które wpływają na funkcjonowanie jednostki. Uważność, rozumiana jako świadome i nieoceniające doświadczanie chwili obecnej, znajduje zastosowanie zarówno w psychoterapii, jak i w praktykach redukcji stresu. z kolei koherencja, zgodnie z koncepcją Aarona Antonovsky’ego, odnosi się do subiektywnego poczucia zrozumiałości, zaradności i sensowności życia. Celem niniejszej pracy było zbadanie związku między poziomem uważności a poziomem koherencji w grupie nauczycieli, którzy na co dzień funkcjonują w środowisku zawodowym obciążonym wysokimi wymaganiami emocjonalnymi i poznawczymi. Badanie przeprowadzono na grupie 100 nauczycieli szkół podstawowych i średnich z różnych regionów Polski. Zastosowano Pięciowymiarowy Kwestionariusz Uważności (FFMQSOC-29) oraz Skalę Poczucia Koherencji (SOC-29), analizując zależności między wynikami obu narzędzi. Analiza korelacji wykazała istotny, pozytywny związek między uważnością a poczuciem koherencji – nauczyciele o wyższym poziomie uważności częściej charakteryzowali się silniejszym poczuciem koherencji, co sugeruje ich większą odporność psychiczną i lepsze radzenie sobie ze stresem zawodowym. Wyniki te wpisują się w wcześniejsze badania podkreślające znaczenie praktyk mindfulness w poprawie jakości życia i zdrowia psychicznego. Otrzymane rezultaty mogą stanowić podstawę do wdrażania programów treningu uważności w edukacji jako formy wsparcia psychologicznego dla nauczycieli.Pozycja Wpływ analizy danych na funkcjonowanie sektora MŚP w Polsce w kontekście cyfryzacji przedsiębiorstw(2025-09-26) Klag, Maria; Sokołowska-Woźniak, JustynaCelem pracy było określenie wykorzystania i wpływu analizy danych na funkcjonowanie sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Polsce w warunkach postępującej cyfryzacji gospodarki. Badania empiryczne przeprowadzono metodą ilościową – w formie ankiety internetowej – na próbie 168 respondentów reprezentujących przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem ich wielkości, wieku, branży oraz stopnia cyfryzacji. Weryfikacji poddano cztery hipotezy badawcze i osiem szczegółowych pytań. Wyniki potwierdziły, że wyższy poziom cyfryzacji i lepsze kompetencje cyfrowe pracowników istotnie sprzyjają częstszemu i bardziej efektywnemu wykorzystaniu analizy danych, co przekłada się na wzrost efektywności operacyjnej, jakość decyzji i satysfakcję klientów. Zidentyfikowano także główne bariery wdrażania analizy danych. Uzyskane wyniki mogą stanowić podstawę do opracowania działań wspierających transformację cyfrową i rozwój kompetencji analitycznych w sektorze MŚP.Pozycja Zarządzanie kapitałem w różnych etapach cyklu na rynku kryptowalut(2025-09-26) Stanuszek, Kacper; Zupok, SebastianCelem niniejszej pracy magisterskiej jest zbadanie strategii zarządzania kapitałem w kontekście różnych faz cyklu rynkowego na rynku kryptowalut, zwracając uwagę na szczególne cechy poszczególnych projektów oraz typy inwestorów. Przedmiotem analizy była skuteczność różnych metod inwestycyjnych, takich jak strategia HODL, aktywne zarządzanie portfelem oraz wykorzystanie zleceń stop loss. Badania zostały przeprowadzone w oparciu o analizę rynku kryptowalut od 2017 roku, obejmującą pięć wybranych aktywów: Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH), Cardano (ADA), Binance Coin (BNB) oraz Solana (SOL). Zastosowano analizę ilościową z elementami analizy technicznej (wskaźniki RSI, MACD) oraz fundamentalnej (dane on-chain, adopcja sieci, rozwój technologiczny). Główne założenia projektu koncentrowały się na identyfikacji zależności między fazą cyklu rynkowego a skutecznością wybranych strategii inwestycyjnych. Rezultaty badań pokazują, że strategia HODL może być opłacalna w dłuższym okresie, jednak wymaga sporej odporności psychicznej i umiejętności przetrwania czasów dużych spadków. Aktywne zarządzanie kapitałem okazało się szczególnie efektywne w przypadku altcoinów, cechujących się większą zmiennością. Zbyt ciasno ustawiane zlecenia stop loss często prowadziły do przedwczesnych sprzedaży. Istotne są cykle rynkowe oraz różnice między bardziej stabilnymi aktywami (BTC, ETH) a aktywami dynamicznymi (ADA, BNB, SOL). Efektywne zarządzanie kapitałem wymaga elastyczności oraz świadomego określenia swojego profilu ryzyka.Pozycja Kontrola emocji a zaburzenia odżywiania u kobiet(2025-09-26) Gonczarik, Irina; Felczak, JoannaCelem pracy jest zbadanie związku pomiędzy tłumieniem emocji a nasileniem objawów zaburzeń odżywiania u kobiet. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem standaryzowanych narzędzi: Testu postaw wobec jedzenia (Eating Attitudes Test, EAT-26) oraz Skali kontroli emocji (Courtauld Emotional Control Scale, CECS) na próbie 78 kobiet uczestniczących w grupach wsparcia dla osób z zaburzeniami odżywiania. Analiza statystyczna wykazała brak istotnej dodatniej korelacji między ogólnym poziomem tłumienia emocji a nasileniem objawów zaburzeń odżywiania, przy czym ujawniono istotną ujemną korelację pomiędzy kontrolą depresji a objawami bulimii i zaabsorbowania jedzeniem. Dodatkowo stwierdzono, że kobiety z wyższym wskaźnikiem masy ciała wykazują niższy poziom tłumienia emocji. Wyniki te wskazują na złożoność relacji między kontrolą emocji a zachowaniami żywieniowymi i sugerują konieczność szerszego ujęcia problemu w przyszłych badaniach, z uwzględnieniem dodatkowych zmiennych moderujących i mediujących. Zidentyfikowane zależności mogą mieć wartość aplikacyjną w opracowywaniu indywidualnych strategii terapeutycznych.Pozycja Doświadczenia przemocy w rodzinie a style radzenia sobie ze stresem i funkcjonowanie społeczne u Dorosłych Dzieci Alkoholików(2025-09-26) Rudzewicz, Małgorzata; Felczak, JoannaCelem niniejszej pracy była analiza wpływu doświadczeń przemocy w rodzinie pochodzenia na style radzenia sobie ze stresem oraz funkcjonowanie społeczne dorosłych dzieci alkoholików (DDA). W badaniu wzięło udział 60 osób, które wypełniły autorski kwestionariusz ankiety dotyczący przemocy fizycznej i psychicznej, Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) oraz Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS). Analizy statystyczne wykazały, że osoby z doświadczeniem przemocy częściej stosują nieadaptacyjne style radzenia sobie ze stresem, w szczególności styl skoncentrowany na emocjach i styl unikowy. Dodatkowo, osoby te cechowały się niższym poziomem kompetencji społecznych, zwłaszcza w zakresie kontaktów intymnych. Wyniki wskazują na znaczący wpływ przemocy doświadczanej w dzieciństwie na funkcjonowanie psychospołeczne w dorosłości oraz podkreślają potrzebę wsparcia psychologicznego dla osób z grupy DDA.Pozycja Rola kapitału psychologicznego w kształtowaniu dobrostanu pracowników i przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu.(2025-09-25) Szadkowska, Patrycja; Wybrańczyk, KatarzynaCelem niniejszej pracy było zbadanie roli kapitału psychologicznego (PsyCap) w kształtowaniu dobrostanu psychicznego pracowników oraz jego znaczenia w przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu. Przyjęto hipotezę, że wyższy poziom zasobów psychologicznych – takich jak nadzieja, optymizm, odporność i przekonanie o własnej skuteczności – wiąże się z większym dobrostanem psychicznym i niższym poziomem wypalenia. Badanie przeprowadzono metodą ilościową, z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza opartego na uznanych modelach teoretycznych (PsyCap, model JD-R, UWES, inspirowany także koncepcją PERMA). Wzięło w nim udział 100 osób aktywnych zawodowo, a dane zostały poddane analizom korelacyjnym, regresyjnym oraz testom mediacji i moderacji z wykorzystaniem narzędzia PROCESS. Wyniki potwierdziły dodatni związek PsyCap z dobrostanem oraz negatywny z wypaleniem (dla optymizmu i odporności). Dobrostan pełnił funkcję mediatora, przy czym dla optymizmu zaobserwowano pełną mediację. Nie potwierdzono moderacji PsyCap w relacji zaangażowania z wypaleniem. Uzyskane wyniki podkreślają znaczenie rozwoju zasobów psychologicznych jako skutecznej strategii wspierającej dobrostan i ograniczającej ryzyko wypalenia zawodowego.Pozycja KRYZYS UTRATY ZDROWIA DZIECKA- NA PODSTAWIE STUDIUM PRZYPADKU PIĘCIU RODZIN W PROCESIE ADAPTACJI DO PALIATYWNEJ CHOROBY DZIECKA(2025-09-25) Madalińska, Karolina; Bujoczek, EwaZaprezentowana praca badawcza jest ukierunkowana na analizę przebiegu kryzysu utraty w obliczu diagnozy choroby paliatywnej u dziecka. W procesie badawczym wzięło udział pięć mam chorych dzieci objętych opieką hospicjum domowego. Badania miały na celu przyjrzenie się strategiom adaptacyjnym stosowanym przez dorosłych w obliczu śmiertelnej choroby dziecka. Zastosowanie studium indywidualnego przypadku pozwoliło na scharakteryzowanie poziomu funkcjonowania matek posiadających jedno dziecko, którego diagnoza zmieniła wszystko. Studium przypadku pozwoliło szczegółowo przyjrzeć się doświadczeniu mam mierzących się z kryzysem utraty zdrowia a w przyszłości życia dziecka. Zastosowane zostały metody pozwalające określić dominujące cechy temperamentu, poziom lęku cechy i stanu oraz głównych strategii radzenia sobie ze stresem. Na podstawie uzyskanych wyników uzupełnionych o wywiad, obserwację i analizę dokumentacji medycznej dziecka możliwe było ustosunkowanie się do problemów badawczych. Analiza uzyskanych wyników pozwoliła zrozumieć przebieg kryzysu i stosowanych mechanizmów adaptacyjnych u rodziców dziecka chorego. Badania służyły określeniu działań zmierzających do poprawy jakości i komfortu życia rodzica.Pozycja Narcystyczne cechy osobowości a jakość związków mężczyzn w wieku wczesnej dorosłości(2025-09-25) Hendzel, Justyna; Pysz-Waberski, DariuszCelem niniejszej pracy było zbadanie związku pomiędzy narcystycznymi cechami osobowości a jakością związków mężczyzn w wieku 18-40 lat. Wybór powyższej grupy wiekowej nie jest przypadkowy, gdyż okres ten jest kluczowym etapem w rozwoju intymności, bliskości oraz budowania trwałych więzi. Jednocześnie to w tym czasie jednostka mierzy się z wyzwaniami wynikającymi z kształtowania tożsamości i prawidłowych wzorców relacyjnych. W badaniu wzięło udział 205 mężczyzn, będących w stałym związku. Narzędzia badawcze wykorzystane w pracy to Kwestionariusz Osobowości Narcystycznej (NPI) w polskiej adaptacji Bazińskiej i Drat- Ruszczak oraz Kwestionariusz Trzy Składniki Miłości autorstwa Wojciszke. Wyniki pozwalają na sformułowanie wniosków, iż wszystkie komponenty narcyzmu (przywództwo, próżność, samowystarczalność, domaganie się podziwu) miały dodatni wpływ na namiętność, intymność i zaangażowanie w związku. W świetle innych analiz wyniki te okazały się odbiegające od dotychczasowych ustaleń. Przeprowadzony projekt badawczy nie wyczerpuje zagadnienia nad wpływem cech narcystycznych na jakość związków, lecz może stanowić punkt wyjścia do pogłębionej analizy tego tematu.Pozycja Koncepcja własnego zdrowia a poziom stresu i zadowolenia z życia(2025-09-25) Bartkowiak, Luiza; Cibor, RyszardProblem prezentowanej pracy jest zawarty w pytaniu, czy sposób postrzegania zdrowia jest powiązany z poziomem stresu i satysfakcji z życia oraz czy pełni funkcję moderatora w relacji między tymi zmiennymi. Dodatkowo wzięto pod uwagę takie zmienne demograficzne jak: płeć, wiek i poziom wykształcenia. W badaniu wzięło udział 100 osób w wieku od 24 do 65 lat. Wykorzystano następujące narzędzia diagnostyczne: Lista Kryteriów Zdrowia (LKZ), Skala Odczuwanego Stresu (PSS-10) oraz Skala Satysfakcji z Życia (SWLS). Przeprowadzone badania oraz ich analiza statystyczna umożliwiły sformułowanie ogólnego wniosku, że subiektywna koncepcja zdrowia nie ma istotnych związków z poziomem stresu i satysfakcją z życia, ani też nie moderuje związku między tymi zmiennymi. Zmienne demograficzne takie jak płeć, wiek i poziom wykształcenia, nie różnicowały istotnie poziomu analizowanych wskaźników w badanej grupie. Można w związku z tym postawić hipotezę, że nie koncepcja zdrowia, ale jego faktyczny stan może wpływać na zadowolenie z życia, które wyraźnie korelowało ujemnie z poziomem stresu w badanej grupie.Pozycja Wypalenie rodzicielskie a perspektywy temporalne i elastyczność psychologiczna u matek dzieci z ASD w porównaniu z matkami dzieci normatywnych.(2025-09-24) Rogalińska, Agnieszka; Cibor, RyszardCelem pracy jest analiza różnic w poziomie wypalenia rodzicielskiego, perspektyw temporalnych oraz elastyczności psychologicznej u matek dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) w porównaniu z matkami dzieci rozwijających się typowo. Punktem wyjścia jest założenie, że wychowywanie dziecka z ASD wiąże się ze znacząco większym obciążeniem emocjonalnym, psychicznym i fizycznym, co zwiększa ryzyko wypalenia rodzicielskiego. Badanie przybliża aktualne teorie dotyczące mechanizmów psychologicznych wpływających na przebieg i nasilenie wypalenia, ze szczególnym uwzględnieniem roli perspektyw temporalnych – sposobów postrzegania przeszłości, teraźniejszości i przyszłości – oraz elastyczności psychologicznej jako zdolności do adaptacji i działania w zgodzie z wartościami mimo trudnych emocji i stresu. Praca ma charakter empiryczny i opiera się na analizie statystycznej porównujących grupy matek pod kątem wymienionych zmiennych oraz korelacji między nimi. Wyniki mogą służyć lepszemu zrozumieniu czynników ochronnych i ryzyka w kontekście wypalenia rodzicielskiego oraz stanowić podstawę do rekomendacji praktycznych dotyczących wsparcia rodzin wychowujących dzieci z ASD. Badanie wypełnia lukę w literaturze, integrując teorie wypalenia z koncepcjami psychologii czasu i adaptacji emocjonalnej.Pozycja A kötődés és reziliencia kapcsolata, valamint ezek hatása az észlelt stresszre és a szorongás általános szintjére.(2025-09-20) Ragács, Gréta; Bordas, SandorCélkitűzés: Kutatásunk célja a kötődés, a reziliencia, az észlelt stressz, valamint az állapot- és vonásszorongás összefüggéseinek feltárása, továbbá a reziliencia mediáló szerepének vizsgálata az észlelt stressz és szorongás kapcsolatában. Hipotézisek: (H1) A kötődési szorongás és elkerülés negatívan korrelál a rezilienciával. (H2) A magasabb észlelt stressz pozitívan kapcsolódik a kötődési szorongáshoz és elkerüléshez. (H3) A kötődési szorongás és elkerülés előrejelzi a magasabb szorongásszinteket. (E4) A reziliencia mediálja a kötődés és az észlelt stressz, valamint a szorongás közötti kapcsolatot. Módszer: 160 fő vett részt (78,8% nő). Eszközök: Tapasztalatok Szoros Kapcsolatokban, Connor–Davidson Reziliencia, Észlelt Stressz, Spielberger Állapot–Vonás Szorongás. A keresztmetszeti mintavétel hólabda módszerrel történt. Az adatfeldolgozás Spearman-korrelációt, lineáris regressziót és bootstrapping mediációs elemzést tartalmazott. Eredmények: Kötődési elkerülés gyenge irányú negatív korrelációt mutat a rezilienciával. Mindkét kötődési dimenzió pozitívan kapcsolódott az észlelt stresszhez és szorongásszintekhez, a szorongó kötődés erősebb hatással. A mediáció nem igazolta a reziliencia közvetítő szerepét, de a reziliencia önállóan csökkentette a stresszt és vonásszorongást. Következtetés: A bizonytalan kötődés növeli a pszichés terhelést, míg a reziliencia védőfaktorként működik mediációs hatás nélkül. Korlát: keresztmetszeti jelleg, oksági összefüggések nem meghatározhatók.Pozycja A kiégés, a stressz, a kommunikáció és a konfliktusok kölcsönhatásainak feltáró vizsgálata telefonos lelkisegítő szolgálatok munkatársai körében(2025-09-20) Nagy Virág, Denisa; Bordas, Sandor...Szakdolgozatunk célja annak feltárása volt, hogy milyen kölcsönhatások figyelhetők meg a kiégés, a stressz, a kommunikációs nehézségek és a konfliktuskezelési stílusok között a telefonos lelkisegély-szolgálatok körében. A kutatás során kvantitatív és kvalitatív módszereket alkalmaztunk. Az adatgyűjtéshez internetes kérdőívcsomagot használtunk, amely az MBI-Human Services Survey (MBI-HSS), az Észlelt Stressz Skála (PSS-14), valamint a Thomas-Kilmann Konfliktuskezelési Teszt (TKI) kérdőíveit tartalmazta. Ezt félig strukturált interjúkkal egészítettük ki, hogy mélyebb betekintést nyerjünk a pszichoszociális tényezőkbe, amelyek hatással lehetnek a segítők mentális jóllétére. A kutatásunk célja a munkahelyi stresszforrások, valamint a kommunikációval és konfliktuskezeléssel kapcsolatos nehézségek feltérképezése, továbbá ezen tényezők kapcsolatának elemzése a kiégés kialakulásának szempontjából. Az eredményeket táblázatok és grafikonok segítségével elemeztük, majd összevetettük a releváns szakirodalommal és korábbi feltételezéseinkkel. A kapott adatok alapján következtetéseket vontunk le, és javaslatokat fogalmaztunk meg a kiégés megelőzésére és kezelésére szervezeti és egyéni szinten egyaránt.Pozycja Értelmileg akadályozott gyermeket nevelő szülők pszichológiai sajátosságai(2025-09-20) Mohácsiová, Dóra; Stredl, TereziaSzakdolgozatunk célja az értelmileg akadályozott gyermeket nevelő szülők és családok pszichológiai sajátosságainak feltérképezése. Kutatásunk során kvantitatív módszerrel dolgoztunk, négy pszichológiai tesztet (Párkapcsolati Elégedettség Skála, Multidimenzionális Észlelt Társas Támogatás Skála, Rosenberg Önértékelés Skála, Életelégedettség Skála), illetve saját kérdéseket tartalmazó kérdőíveket alkalmaztunk, amelyek kitöltésére papíralapú, valamint online formátumú lehetőséget is biztosítottunk. Mintánkat 150 személy képezte, 69 tipikus fejlődésű, illetve 81 értelmileg akadályozott gyermeket nevelő szülő, s e két csoport összehasonlításával igyekeztünk reális eredményekhez jutni. Első hipotézisünk révén feltételeztük, hogy az értelmileg akadályozott gyermeket nevelő felnőttek párkapcsolata negatív irányba torzul, melyet sikeresen alátámasztottunk azáltal, hogy az érintettek köteléke szignifikánsan meggyengül, kevésbé felel meg előzetes elvárásaiknak, kiábrándulnak egymásból, s mindezt egyaránt igazolja a körükben fokozottan megnövekedett válási arány. Második hipotézisünk az értelmileg akadályozott gyermeket nevelő gondozók csökkent önértékelésére irányult, akik hajlamosabbak arra, hogy képességeiket alulértékelik, pesszimistán, irreálisan lealacsonyító módon tekintenek önmagukra. Harmadik hipotézisünk nyomán leírtuk, hogy az akadályozott gyermeket nevelő felnőttek elégedetlenebbek az életükkel, s eredményeink jelzik, hogy az érintettek alárendelik magukat az utódnak, feladják előzetes álmaikat és vágyaikat, ezáltal az önmegvalósító folyamatuk megszakad, esetleg stagnál a Maslow-féle piramis valamely szintjén. Következtetésként elmondható, az értelmileg akadályozott gyermeket nevelő gondozók megnövekedett pszichés megterhelésnek vannak kitéve, ami fokozott támogatást, illetve odafordulást tenne szükségessé.Pozycja A CSALÁD PSZICHOLÓGIAI FUNKCIÓINAK ÁTALAKULÁSA: Nevelési stílusok és szorongás generációs megközelítésben(2025-09-20) Lanczová Gášpárová, Linda; Stredl, TereziaA szakdolgozat célja a szülői nevelési stílusok és a szorongás szintjének vizsgálata generációs és családszerkezeti összefüggésben. Kvantitatív kutatásunk során online, anonim kérdőíves módszert alkalmaztunk, amelynek részeként két pszichometriailag validált mérőeszközt – a Szülői Nevelési Stílus Kérdőívet (PSDQ) és a Spielberger-féle Állapot–Vonásszorongás Kérdőívet (STAI) – használtunk. A mintát 151 fő alkotta, különböző generációkhoz és családtípusokhoz tartozó szülők, akik a kérdőívet önkéntes alapon töltötték ki. A kutatás három hipotézisre épült. Elsőként azt vizsgáltuk, hogy van-e kapcsolat a generációs hovatartozás és a szülői nevelési stílus között. Eredményeink szerint a fiatalabb generációk körében nagyobb arányban jelentkezik az irányító, demokratikus nevelés, míg az idősebbeknél jellemzőbb a tekintélyelvű attitűd. Második hipotézisünk azt támasztotta alá, hogy a családszerkezet hatással van a nevelési stílusra: az egyszülős, mozaik és kiterjesztett családokban gyakoribbak a megengedő vagy kevésbé következetes mintázatok. Harmadik hipotézisünk a családtípus és a szorongásszint kapcsolatát vizsgálta: eredményeink szerint az egyszülős és mozaikcsaládos szülők magasabb szorongásszinttel élnek, mint a nukleáris családmodellben nevelkedők. A kutatás rávilágít arra, hogy a szülői nevelés és pszichés állapot szorosan összefügg a társadalmi és családi környezettel, és hangsúlyozza a prevenciós és támogató programok szükségességét, különösen az iskolapszichológusi gyakorlatban.Pozycja Nasilenie objawów depresyjnych i poziomu lęku, a poziom satysfakcji z życia wśród mężczyzn(2025-07-26) Antonowicz, Sebastian; Othmani, AdriannaDepresja, lęk i satysfakcja z życia to kluczowe wskaźniki dobrostanu psychicznego, których wzajemne zależności pozostają szczególnie istotne w kontekście zdrowia psychicznego mężczyzn. Badanie przeprowadzono wśród 100 dorosłych mężczyzn z różnych środowisk w Polsce, wykorzystując Inwentarz Depresji Becka (BDI-II), Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (STAI) oraz Skalę Satysfakcji z Życia (SWLS). Analiza danych wykazała istotną statystycznie negatywną korelację między nasileniem objawów depresyjnych i poziomem lęku a poziomem satysfakcji z życia. Dodatkowo zauważono, że czynniki takie jak relacje partnerskie, aktywność zawodowa oraz wykształcenie wpływają na subiektywny dobrostan badanych mężczyzn. Wyniki potwierdzają znaczenie uwzględniania kontekstu płci w ocenie psychopatologii i wskazują na potrzebę rozwoju bardziej dostosowanych interwencji psychologicznych wspierających zdrowie psychiczne mężczyzn.