Prace dyplomowe wyróżnione - Pełne teksty - Full text

Przeglądaj

Ostatnio dodane

Teraz wyświetlane 1 - 20 z 411
  • Pozycja
    Lęk i poczucie umiejscowienia kontroli jako determinanty procesu formowania się tożsamości w okresie dorosłości
    (2025-03-23) Babik-Kaźmierczak, Barbara; Othmani, Adrianna
    Celem zaprezentowanych w pracy analiz był związek między poziomem i strukturą lęku, umiejscowieniem kontroli a procesem kształtowania się tożsamości u dorosłych w wieku 20-35 lat. W badaniu wzięło udział 80 osób, z których 52 stanowiły kobiety a 28 mężczyźni. Narzędzia badawcze jakie wykorzystano w pracy to Kwestionariusz do Pomiaru Poczucia Kontroli „Delta” (Drwal), Kwestionariusz Sposobów Kształtowania się Tożsamości (Topolewska i Cieciuch), Kwestionariusz Lęku Uogólnionego GAD-7 oraz Ankieta Konstrukcji Własnej. Wyniki pozwalają na sformułowanie wniosków, iż zarówno struktura lęku, jak i umiejscowienie kontroli stanowią istotne czynniki kształtujące strukturę tożsamości w okresie dorosłości. Przedstawione analizy wykazały, że osoby z prawidłowo ukształtowaną tożsamością charakteryzują się niskim lub umiarkowanym poziom lęku i częściej posiadają wewnętrzne umiejscowienie kontroli. Natomiast wysoki poziom lęku i zewnętrzne umiejscowienie kontroli są charakterystyczne dla osób z zaburzoną strukturą tożsamości. Badanie potwierdziło, że struktura lęku oraz poczucie kontroli są kluczowymi czynnikami wpływającymi na kształtowanie się tożsamości dorosłych. Przeprowadzony projekt badawczy nie wyczerpuje zagadnienia nad kształtowaniem się tożsamości, lecz może stanowić punkt wyjścia do pogłębionej analizy tego tematu.
  • Pozycja
    Osobowość nauczyciela a motywacja i wypalenie zawodowe
    (2025-03-23) Kraus-Zubel, Agnieszka; Gwiazdowska-Stańczak, Sylwia
    Praca magisterska pt. Osobowość nauczyciela a motywacja i wypalenie zawodowe poświęcona jest analizie wpływu cech osobowości nauczycieli na ich poziom motywacji do pracy oraz ryzyko wypalenia zawodowego. Celem badań było określenie zależności między strukturą osobowości a poziomem zaangażowania zawodowego oraz identyfikacja czynników zwiększających podatność na wypalenie. W części teoretycznej pracy przedstawiono główne koncepcje osobowości, w tym model Wielkiej Piątki (Big Five) Costy i McCrae, teorię cech Allporta oraz podejście Guilforda. Scharakteryzowano również specyfikę zawodu nauczyciela, jego funkcje i kompetencje, a także omówiono zagadnienia związane z motywacją do pracy oraz syndromem wypalenia zawodowego. Przedstawiono również strategie przeciwdziałania wypaleniu oraz metody wzmacniania motywacji wśród nauczycieli. Badania empiryczne przeprowadzono wśród 60 nauczycieli pracujących w dwóch szkołach podstawowych na terenie województwa podkarpackiego. Wykorzystano kwestionariusz osobowości NEO-FFI, kwestionariusz motywacji do pracy LMI oraz kwestionariusz wypalenia zawodowego LBQ. Wyniki analiz wskazały, że nauczyciele o wysokim poziomie sumienności, ekstrawersji i otwartości na doświadczenia charakteryzowali się wyższą motywacją zawodową, natomiast osoby o wysokiej neurotyczności częściej doświadczały wypalenia zawodowego. Dodatkowo stwierdzono, że młodsi nauczyciele wykazywali wyższą motywację do pracy, jednak wiek i staż zawodowy miały ograniczony wpływ na poziom wypalenia. Kluczowym czynnikiem wpływającym na satysfakcję z pracy okazała się atmosfera w miejscu zatrudnienia. Na podstawie uzyskanych wyników sformułowano rekomendacje dotyczące działań profilaktycznych i interwencyjnych w obszarze edukacji, podkreślając znaczenie wsparcia psychologicznego dla nauczycieli oraz konieczność wdrażania programów szkoleniowych w zakresie radzenia sobie ze stresem i budowania odporności psychicznej.
  • Pozycja
    Zmiana roli społecznej i wizji siebie kobiet po urodzeniu pierwszego dziecka, a nasilenie objawów depresyjnych i poziomu stresu
    (2025-03-23) Flader, Magda; Othmani, Adrianna
    Prezentowana praca ma charakter teoretyczny i empiryczny. Badania przeprowadzono w celu poszukiwania związku między zmianą roli społecznej i wizji siebie, a poziomem stresu i nasileniem objawów depresyjnych. Badaniem objęto grupę 145 kobiet, które urodziły swoje pierwsze dziecko w ostatnich pięciu latach. W badaniu uwzględniono zmienne socjodemograficzne, takie jak wiek, wykształcenie i sytuacja materialna, a także aspekty związane ze zmianą ról społecznych, w tym przejście z roli partnerki i pracownicy na rolę matki, zmiany w postrzeganiu własnej tożsamości oraz wpływ nowej sytuacji na dystrybucję czasu i obowiązków. Badanie przeprowadzono metodą sondażową i wykorzystano Kwestionariusz Poczucia Stresu (KPS), Skalę Depresji Becka (BDI-II) oraz kwestionariusz własny. Wyniki analizy statystycznej wykazują związek różnych aspektów zmiany roli społecznej z poczuciem stresu i depresji. Przebadano takie zmienne jak trudność pogodzenia ról społecznych, subiektywną ocenę roli macierzyńskiej, poczucie izolacji społecznej czy zmiany w aktywności zawodowej. Dodatkowo wykazano, iż takie czynniki jak wiek, wykształcenie lub wsparcie społeczne wpływają na dobrostan psychiczny matek.
  • Pozycja
    Poczucie własnej wartości wśród kobiet wychowywanych przez samotne matki
    (2025-03-23) Lepe, Klaudia; Burkiewicz-Kierzkowska, Anna
    Celem niniejszej pracy było zrozumienie i odpowiedź na pytanie: czy istnieje związek między samotnym macierzyństwem a poczuciem własnej wartości u kobiet? Grupę badanych stanowiło 100 kobiet wychowywanych przez samotne matki. W pracy wykorzystano następujące testy psychologiczne: Skalę Samooceny Rosenberga oraz Kwestionariusz Stylów Przywiązania. Przeanalizowano i przedstawiono zależności pomiędzy samotnym macierzyństwem a stylem przywiązania oraz jego wpływem na poczucie własnej wartości. Analiza wyników pozwoliła na sformułowanie wniosków dotyczących wpływu samotnego macierzyństwa na budowanie relacji społecznych oraz relacji partnerskich u badanych kobiet.
  • Pozycja
    Wpływ zajęć relaksacyjnych z elementami muzykoterapii na poziom stresu u pacjentów Dziennego Oddziału Psychiatrycznego w Szczecinku
    (2025-03-23) Wasiuk, Aleksandra; Tarkowski, Bartłomiej
    Celem przeprowadzenia badania było określenie wpływu zajęć relaksacyjnych z elementami muzykoterapii na poziom stresu u pacjentów dziennego oddziału psychiatrycznego w Szczecinku. Postawiono hipotezę, że udział w tego rodzaju terapii przyczynia się do obniżenia poziomu stresu. W badaniu wzięło udział 10 dorosłych pacjentów oddziału, którzy uczestniczyli w zajęciach w ramach 3-miesięcznej rehabilitacji psychiatrycznej. Poziom stresu oceniano za pomocą baterii testów obejmujących m.in. kwestionariusze dotyczące poziomu stresu, depresji i lęku (DASS-42, PSS-10, Subiektywna Ocena Stresu). Zajęcia trwały miesiąc, z częstotliwością raz w tygodniu. Po okresie dwóch miesięcy od zakończenia sesji relaksacji, przeprowadzono ponowną ocenę, aby sprawdzić trwałość efektów.
  • Pozycja
    Psychologiczne motywy korzystania z mediów społecznościowych wśród osób w przedziale wiekowym 18-35 lat w kontekście osobistego narcyzmu
    (2025-03-23) Polataiko , Anna; Tarkowski, Bartłomiej
    Przedmiotem niniejszej pracy jest omówienie psychologicznych motywów korzystania z mediów społecznościowych w kontekście osobistego narcyzmu wśród osób w przedziale wiekowym 18-35 lat. Media społecznościowe oraz prowadzenia blogów są bardzo popularne w czasach dzisiejszych. Sieci społecznościowe zacierają granicę pomiędzy rzeczywistością a realnością. Praca pokazuje jakie motywy oraz potrzeby skłaniają ludzi do korzystania z mediów społecznościowych. Przeprowadzone badania pozwoliły lepiej zrozumieć związek między narcyzmem a sposobem korzystania z mediów społecznościowych. Badanie potwierdziło również, że osoby narcystyczne częściej publikują treści w mediach społecznościowych i są bardziej podatne na uzależnienie od nich.
  • Pozycja
    Wpływ sztucznej inteligencji na rozwój dzieci i młodzieży
    (2025-03-23) Górnicki, Łukasz; Tarkowski, Bartłomiej
    Celem pracy jest zbadanie, jak interakcja z narzędziami opartymi na algorytmach sztucznej inteligencji kształtuje rozwój dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem ich zdolności poznawczych, emocji oraz relacji społecznych​.
  • Pozycja
    Doświadczenie traumy a postawy rodzicielskie oraz kontrola emocji u kobiet dotkniętych chorobą autoimmunologiczną
    (2025-03-22) Leszczyńska , Anna; Suchocka, Lilia
    Cel badań. Celem niniejszej pracy było zbadanie związku i odpowiedź na pytanie czy istnieje zależność między doświadczeniem traumy wczesnodziecięcej a retrospektywną oceną postaw rodzicielskich oraz poziomem kontroli emocji u kobiet dotkniętych chorobą autoimmunologiczną? Dodatkowo, przedstawiono analizę negatywnych doświadczeń wczesnodziecięcych, postaw rodzicielskich oraz kontroli emocji w badanej grupie. Metody. W przeprowadzonym badaniu wzięło udział 98 kobiet dotkniętych chorobą autoimmunologiczną, które dobrane były na podstawie randomizacji. Narzędzia badawcze, jakie zostały wykorzystane to Kwestionariusz Traumy Wczesnodziecięcej (Childhood Trauma Questionnaire – CTQ) D. P. Bernstein i L. Fink, wykorzystano również Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodzicielskich (KPR – Roc) – Mieczysława Plopy oraz Skalę Kontroli Emocji (CECS) - M. Watsona i S. Greera w polskiej adaptacji Zygmunta Jurczyńskiego. Wyniki. Otrzymane w niniejszym badaniu wyniki potwierdzają częściowo przyjęte hipotezy. Kobiety, które osiągają wyższy wynik ogólny traumy, częściej postrzegają postawy rodzicielskie, jako bardziej negatywne. Wnioski. Wyniki uzyskane w badaniu wskazują, że analiza podjętej w pracy problematyki była kluczowa do pojęcia dalszych badań w tym obszarze.
  • Pozycja
    Myślenie magiczne a poziom lęku, samoocena i satysfakcja z życia u osób dorosłych.
    (2025-03-22) Kowal, Weronika; Gerc, Krzysztof
    Założenia pracy oparto na koncepcji myślenia magicznego jako jednego z mechanizmów poznawczych, które mogą wpływać na funkcjonowanie jednostki w różnych aspektach życia. Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie badawcze: czy istnieje, a jeśli tak, to jaki jest związek między myśleniem magicznym a odczuwanym poziomem lęku, samooceną oraz satysfakcją z życia u osób dorosłych? W badaniach zastosowano: Kwestionariusz myślenia magicznego własnego autorstwa, Inwentarza Stanu i Cechu Lęku STAI, Skali Samooceny Rosenberga SES oraz Skali Satysfakcji z Życia SWLS. Zbadano grupę 52 osób. Analiza wyników badań nie wykazała istotnych statystycznie korelacji pomiędzy myśleniem magicznym a poziomem lęku, samooceną i satysfakcją z życia wśród osób badanych. Wykazano jedynie, iż poziom wykształcenia badanych osób okazał się być moderatorem związku między myśleniem magicznym a satysfakcją z życia. Odnotowano w tym zakresie wynik istotny statystycznie, F(1, 48) = 3,29; p = 0,076; R2 = 0,06. Zależność pomiędzy myśleniem magicznym a satysfakcją z życia była istotna statystycznie w grupie osób z wykształceniem wyższym.
  • Pozycja
    Lęk jako dyspozycja osobowościowa a hierarchia wartości u młodzieży w okresie późnej adolescencji.
    (2025-03-22) Kawczyńska, Monika; Gerc, Krzysztof
    Celem pracy było sprawdzenia istnienia związku lęku jako dyspozycji osobowościowej oraz hierarchii wartości u młodzieży w okresie późnej adolescencji. Tło teoretyczne pracy tworzą teoria wartości Schwartza oraz model lęku jako cechy, opracowany przez Spielbergera. Przyjęto, iż w kształtowaniu osobowości oraz w procesie motywacji człowieka wartości odgrywają fundamentalną rolę. Stanowią podstawę jego funkcjonowania społecznego, determinując sposób postrzegania siebie i otaczającego świata. Postawiono sześć hipotez badawczych (cztery główne, dwie szczegółowe), które weryfikowano za pomocą Skali Wartości Rokeacha oraz Inwentarza Stanu i Cechy Lęku (STAI). W badaniu wzięło udział 68 osób, w tym 42 kobiety stanowiące (61,8%) i 26 mężczyzn, co odpowiada (38,2%) badanych. Osobami badanymi byli jednej ze szkół ponadpodstawowych w Poznaniu. Wiek uczestników mieścił się w przedziale od 18 do 19 lat. Wyniki badań pozwoliły m.in. częściowo potwierdzić, że poziom lęku u badanych adolescentów jest powiązany z hierarchią wartości ostatecznych. Lęk jako stała tendencja do odczuwania niepokoju wykazuje istotne związki z trzema wartościami: bezpieczeństwo rodziny – korelacja dodatnia oraz zdrowie i poczucie dokonania czegoś – wykazano korelację ujemną. Potwierdzono również dwie zależności odnoszące się do preferencji wartości instrumentalnych i ich związku z poziomem lęku osób badanych: im większym nasileniem lęku- cechy cechowały się osoby badane, tym ważniejsza dla nich była wartość bycia uczciwym, a mniej ważna była wartość kochający.
  • Pozycja
    Klimat szkoły a zdrowie psychospołeczne na przykładzie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im.św. Jana Pawła II w Stryszowie
    (2025-03-22) Barzak, Renata; Gwiazdowska-Stańczak, Sylwia
    Celem niniejszej pracy było zbadanie percepcji klimatu psychospołecznego szkoły/ klasy przez różne grupy społeczności szkoły. Poznanie dotychczas nieujawnionych problemów, które mogą być rozwiązane. Rozdział pierwszy poświęcono problematyce klimatu szkoły, przybliżono pojęcie teoretyczne klimatu szkoły oraz klimatu klasy, przedstawiono typy klimatu, wskazano jak budować pozytywny klimat szkoły oraz dokonano przeglądu wybranych badań nad klimatem w szkole w literaturze polskiej i obcej. W rozdziale drugim przedstawiono podstawy teoretyczne zdrowia psychospołecznego, przybliżono definicję zdrowia psychospołecznego i czynników go warunkujących. Ponadto zaprezentowano założenia szkoły promującej zdrowie. W rozdziale trzecim przybliżono metodologię badań własnych, przedstawiono analizę i wyniki badań. W ostatnim rozdziale zaproponowano sposoby wspierania społeczności szkolnej w budowaniu pozytywnego klimatu szkoły.
  • Pozycja
    Zależność pomiędzy biblioterapią w modelu CBT a zdrowiem psychicznym w kontekście pracy i wsparcia społecznego polskich migrantek i migrantów w Norwegii
    (2025-03-22) Kopaczek-Styczeń, Mariusz; Marchewka, Katarzyna
    Praca koncentruje się na ocenie wpływu interwencji biblioterapeutycznej opartej na założeniach terapii poznawczo-behawioralnej na zdrowie psychiczne osób polskiego pochodzenia mieszkających w Norwegii. Badania przeprowadzono łącząc analizę jakościową – opartą na częściowo ustrukturyzowanych wywiadach z uczestniczkami oraz obserwacjach w środowisku emigracyjnym – z podejściem ilościowym wykorzystującym standaryzowane testy psychometryczne (PSS-10, BDI-II, STAXI-2) w grupie badanej (n = 5) oraz kontrolnej (n = 103). Wyniki wskazują na możliwą tendencję do redukcji objawów depresyjnych po zastosowaniu interwencji, przy jednoczesnym wzroście świadomości emocjonalnej oraz poprawie zdolności do regulacji złości i obniżeniu stresu. Analiza jakościowa ujawniła, że biblioterapia umożliwiła uczestniczkom lepsze rozpoznanie i reinterpretację negatywnych schematów myślowych, co przełożyło się na wzrost poczucia własnej wartości i skuteczniejszą adaptację do warunków życia na emigracji. Wnioski z pracy sugerują, iż interwencja ta stanowi obiecujące narzędzie wsparcia samopomocowego w zakresie zdrowia psychicznego migrantów, jednakże dalsze badania na większych próbach są konieczne w celu pełnej weryfikacji uzyskanych efektów.
  • Pozycja
    Nic bez nas o nas! Obraz własnej osoby w kontekście budowania relacji intymnych u osób z chorobą z grupy nieswoistych zapaleń jelit NZJ. Studium przypadku.
    (2025-03-22) Kiszczak, Izabela; Felczak, Joanna
    Niniejsza praca analizuje wpływ nieswoistego zapalenia jelit (NZJ) na obraz własnej osoby oraz budowanie relacji intymnych, koncentrując się na doświadczeniach pięciu osób: Kasi, Pauliny, Małgosi, Damiana i Lidii. W badaniu zastosowano interpretacyjną analizę fenomenologiczną (IPA), częściowo ustrukturyzowane wywiady, obserwację oraz kwestionariusze oceniające samoocenę (MSEI), jakość życia (KPJŻ) i satysfakcję seksualną (KSS). Wyniki wskazują, że NZJ negatywnie wpływa na postrzeganie siebie, wywołując poczucie wstydu, trudności w akceptacji zmian fizycznych i przekonanie o byciu ciężarem dla bliskich. Choroba ogranicza także zdolność budowania relacji intymnych, powodując lęk przed odrzuceniem, wstyd związany z objawami oraz obawy przed utratą kontroli nad ciałem. Jednocześnie respondenci wykazywali strategie adaptacyjne, takie jak otwarta komunikacja z partnerem, aktywne zarządzanie chorobą i korzystanie ze wsparcia społecznego. Badanie podkreśla wielowymiarowe wyzwania związane z NZJ oraz znaczenie wsparcia i komunikacji w procesie budowania relacji i pozytywnego obrazu siebie. Wyniki mają istotne znaczenie dla zrozumienia potrzeb osób z NZJ oraz opracowywania strategii terapeutycznych i edukacyjnych.
  • Pozycja
    Problemowe używanie Internetu a poziom lęku i nasilenie objawów depresyjnych wśród młodzieży klas III-VIII
    (2025-03-22) Folwarczna, Małgorzata; Othmani, Adrianna
    Praca koncentruje się na problematycznym korzystaniu z Internetu i jego wpływie na poziom lęku oraz objawy depresyjne wśród uczniów klas III–VIII. W dobie powszechnej cyfryzacji nadmierne korzystanie z sieci stało się istotnym problemem społecznym, prowadzącym do konsekwencji emocjonalnych i społecznych. Uzależnienie od Internetu definiowane jest jako niekontrolowane i kompulsywne korzystanie z zasobów sieciowych, co może negatywnie wpływać na funkcjonowanie jednostki, prowadząc do zaniedbywania obowiązków, izolacji społecznej oraz pogorszenia zdrowia psychicznego. Szczególną uwagę zwrócono na związek między uzależnieniem od Internetu a poziomem lęku i depresji u młodzieży, uwzględniając mechanizmy psychologiczne leżące u podstaw tego zjawiska. W części badawczej przeprowadzono analizę korelacji między stopniem uzależnienia od Internetu a poziomem lęku i depresji. Wykorzystano metody ilościowe, w tym standaryzowane narzędzia psychometryczne: Kwestionariusz do Pomiaru Uzależnienia od Internetu (Internet Addiction Test, IAT), oceniający stopień problemowego korzystania z sieci, Inwentarz Stanu i Cechy Lęku Dla Dzieci i Młodzieży (State-Trait Anxiety Inventory for Children, STAIC), mierzący lęk jako stan oraz jako cechę osobowości, oraz Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Depresji u Dzieci i Młodzieży CDI-2, służącą do oceny nasilenia objawów depresyjnych. Wyniki badań wskazują na istotne korelacje między uzależnieniem od Internetu a nasileniem lęku i depresji, co sugeruje, że młodzież intensywnie korzystająca z sieci jest bardziej narażona na trudności emocjonalne.
  • Pozycja
    Rozumowanie moralne, samoświadomość, a zachowania agresywne w trudnych sytuacjach społecznych
    (2025-03-22) Bogusz, Marta; Suchocka, Lilia
    Celem niniejszej pracy było zbadanie związku między samoświadomością, uczuciami moralnymi a strategiami radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych wśród młodzieży. Analiza została przeprowadzona na próbie 100 uczniów bydgoskich szkół średnich w wieku 18–19 lat. W badaniu zastosowano autorską ankietę oraz standaryzowane narzędzia psychologiczne: Skalę Uczuć Moralnych (SUM) W. Strusa, Skalę Samoświadomości (SS) Z. Oleszkiewicz i Z. Zaborowskiego oraz Kwestionariusz Radzenia Sobie w Trudnych Sytuacjach Społecznych (RTSS) D. Boreckiej-Biernat. Testowano hipotezy dotyczące wpływu samoświadomości na przeżywanie emocji moralnych i wybór strategii radzenia sobie. Wyniki wskazują, że wyższy poziom samoświadomości, szczególnie refleksyjnej, sprzyja przeżywaniu intensywniejszych emocji moralnych, zarówno w sytuacjach naruszania, jak i realizowania norm. Osoby o wyższym poziomie samoświadomości refleksyjnej częściej stosowały strategie zadaniowe i unikały agresywnych sposobów radzenia sobie. Ponadto, pozytywne uczucia związane z realizacją norm moralnych wzmacniały konstruktywne strategie radzenia sobie. Wyniki podkreślają istotną rolę samoświadomości w moralnym funkcjonowaniu jednostki oraz potrzebę edukacyjnych działań rozwijających refleksyjność i kompetencje emocjonalne. W kontekście profilaktyki społecznej szczególną uwagę należy zwrócić na wspieranie strategii adaptacyjnych i promowanie aktywnych postaw wobec przemocy rówieśniczej.
  • Pozycja
    Samoocena, a style radzenia sobie ze stresem i poziom lęku u kobiet doświadczających przemocy
    (2025-03-22) Dąbrowska , Anna; Kobylarczyk-Kaczmarek, Magdalena
    Niniejsza praca podejmuje problematykę związków między samooceną, stylami radzenia sobie ze stresem oraz poziomem lęku u kobiet doświadczających przemocy. Badaniami objęto grupę 70 kobiet z doświadczeniem przemocy. Wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny (MSEI), Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) oraz Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (STAI). Wyniki badań wykazały istotne zależności między badanymi zmiennymi. Stwierdzono ujemne korelacje między poziomem lęku a samooceną oraz pozytywny związek między stylem skoncentrowanym na zadaniu a samooceną. Wykazano również, że aktywność zawodowa i charakter relacji partnerskiej różnicują poziom samooceny u badanych kobiet. Uzyskane wyniki mają istotne znaczenie dla praktyki psychologicznej w obszarze pomocy osobom doświadczającym przemocy.
  • Pozycja
    Stres, sposoby radzenia sobie ze stresem i postawy rodzicielskie kobiet na stanowiskach menadżerskich
    (2025-03-22) Sarota, Monika; Pyrczak-Piega, Monika
    Stres odgrywa kluczową rolę w życiu zawodowym i rodzinnym kobiet menadżerek, wpływając na ich codzienne funkcjonowanie. Niniejsza praca magisterska analizuje istotę stresu, jego źródła, konsekwencje oraz strategie radzenia sobie z nim w kontekście godzenia kariery zawodowej z obowiązkami rodzicielskimi. Szczególną uwagę poświęcono zależnościom między poziomem stresu a postawami wychowawczymi. Badania przeprowadzono w oparciu o podejście jakościowe, wykorzystując metodę wielokrotnego studium przypadku. W ramach analizy przeprowadzono pogłębione wywiady z dziesięcioma kobietami pełniącymi funkcje menadżerskie, a także zastosowano narzędzia psychologiczne, takie jak Inwentarz Stanu i Cechy Lęku, Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych oraz Skalę Postaw Rodzicielskich. Wyniki badań wskazują, że badane matki-menadżerki doświadczają umiarkowanego poziomu stresu, a w sytuacjach trudnych najczęściej stosują strategie skoncentrowane na zadaniu i emocjach. Ponadto wykazują właściwe postawy rodzicielskie, co sugeruje, że mimo obciążeń zawodowych potrafią skutecznie godzić życie rodzinne z pracą. 
  • Pozycja
    Prężność psychiczna, temperament a istota grupy rówieśniczej w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi przez młodzież, na przykładzie grupy teatralnej przy Chojnickim Centrum Kultury.
    (2025-03-22) Wlaźliński, Michał; Felczak, Joanna
    Praca analizuje korelacje między prężnością psychiczną, temperamentem i specyfiką grupy rówieśniczej w radzeniu sobie z trudnościami przez młodzież. Badania jakościowe obejmowały dziewięciu uczestników grupy teatralnej, traktując teatr jako przestrzeń wsparcia i rozwoju emocjonalnego. W pięciu rozdziałach omówiono aspekty teoretyczne i empiryczne. Skupiono się na osobowości, analizując definicje i teorie temperamentu, oraz prężności psychicznej jako zdolności radzenia sobie z wyzwaniami, w tym depresją, lękiem, OCD i uzależnieniami. Podkreślono rolę grupy rówieśniczej i zajęć teatralnych w rozwoju młodzieży. Wyniki badań wykazały, że uczestnictwo w teatrze wzmacnia prężność psychiczną, wspierając zdolność adaptacji w trudnych sytuacjach. Teatr jako przestrzeń twórcza sprzyja rozwojowi kompetencji społecznych, elastyczności i samoświadomości. Grupa rówieśnicza daje poczucie przynależności i przestrzeń ekspresji emocjonalnej. Wnioski potwierdziły, że działania artystyczne wspierają procesy adaptacyjne, rozwój psychiczny i społeczny młodzieży. Teatr umożliwia eksplorację emocji i budowanie odporności psychicznej, co jest istotne wobec współczesnych wyzwań społeczno-kulturowych. Wyniki mogą znaleźć zastosowanie w edukacji, teatroterapii i pracy psychologicznej z młodzieżą.
  • Pozycja
    Poziom lęku i agresji u osób dorosłych wychowujących się bez ojca
    (2025-03-22) Sulka, Katarzyna; Burkiewicz-Kierzkowska, Anna
    Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny i analizuje wpływ nieobecności ojca na poziom lęku oraz agresji u dorosłych. W badaniach wzięło udział 50 uczestników, z czego 63% to kobiety, a 27% to mężczyźni. Wykorzystano Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI oraz Kwestionariusz Agresji Bussa i Perry'ego. Wyniki wskazują na znaczące różnice w poziomach lęku i agresji między osobami wychowywanymi w rodzinach niepełnych a tymi z pełnych rodzin. Osoby bez ojca wykazują wyższy poziom lęku i agresji, a kobiety w tej sytuacji prezentują większy lęk niż mężczyźni, którzy z kolei są bardziej agresywni. Wyniki podkreślają potrzebę wsparcia dla osób dorastających w niepełnych rodzinach, które mogą mieć trudności w radzeniu sobie z emocjami. Zrozumienie wpływu nieobecności ojca może pomóc w opracowaniu strategii, które wspierają budowanie pozytywnego obrazu siebie i lepszego samopoczucia psychicznego, a także łagodzą negatywne skutki braku wzorca męskiego w życiu dzieci i młodzieży.
  • Pozycja
    Zależność między doświadczeniem ostracyzmu społecznego a poczuciem sensu życia i samooceną u byłych Świadków Jehowy
    (2025-03-21) Laguyas, Magdalena; Othmani, Adrianna
    Celem przeprowadzonych analiz było zbadanie, czy istnieje zależność pomiędzy doświadczeniem ostracyzmu społecznego a poczuciem sensu życia i samooceną wśród byłych Świadków Jehowy. W badaniu wzięło udział 169 osób, będących członkami grup zrzeszających byłych Świadków Jehowy na platformach mediów społecznościowych. Respondenci byli w wieku od 17 do 68 lat. Do realizacji badania wykorzystano następujące narzędzia: Skala Samooceny Rosenberga (SES), Skala Sensu Życia (PIL) autorstwa Jamesa Crumbaugha i Leonarda Maholicka, Ankietę personalną oraz Skalę Ostracyzmu Społecznego (SOS). Analiza skoncentrowała się na związku między doświadczeniem ostracyzmu a poziomem poczucia sensu życia i samooceny w badanej grupie. Wyniki wskazały, że osoby, które doświadczyły ostracyzmu społecznego, charakteryzowały się niższym poziomem samooceny i poczucia sensu życia. Wykluczenie z grupy religijnej, będącej centralnym elementem ich tożsamości, wpływało na istotne aspekty ich dobrostanu psychologicznego. Badanie podkreśla również znaczenie przynależności społecznej w kształtowaniu tych kluczowych wymiarów życia. Przeprowadzone analizy mają istotne implikacje praktyczne, sugerując potrzebę wsparcia psychologicznego dla osób opuszczających zamknięte wspólnoty religijne. Wyniki potwierdzają także teoretyczne założenia dotyczące wpływu ostracyzmu